Carregant...

El dossier del cas Ceuta desclassificat pel Consell de Ministres no inculpa directament el Marroc però sí que acredita, com havia afirmat la ministra de Defensa, Margarita Robles, que el CNI va advertir d'una possible entrada massiva d'immigrants. El Centre Nacional d'Intel·ligència va alertar la delegació del govern espanyol a Ceuta, la Guàrdia Civil i també als serveis d'intel·ligència marroquins de convocatòries a gran escala organitzades a les xarxes socials per entrar a la ciutat autònoma, tan nedant com saltant la tanca fronterera, aprofitant la celebració de la Festa del Tron del país nord-africà.

L'avís, del 29 de juliol de 2026, va identificar grups amb desenes de milers de seguidors. El Centre Nacional d'Immigració i Fronteres (CENIF) de la policia espanyola, per la seva banda, havia elaborat els dies 28 i 29 de juliol dues notes internes que confirmaven el seguiment de grups similars i alertaven d'un risc "molt alt" de creuaments nedant. En els documents fets públics aquest dimecres apareix una nota informativa enviada als serveis marroquins, però també converses de WhatsApp entre el CNI i la delegació del govern espanyol a la ciutat autònoma: "Hi ha dos grups diferents amb un total de 180.000 seguidors; perquè et facis una idea de l'abast de la difusió", alertava la intel·ligència espanyola. També han adjuntat una conversa entre el CNI i la Guàrdia Civil en la qual queda acreditada la seva insistència d'avisar del risc d'una invasió; i el treballador de l'institut armat contesta: "Perdona'm, que aquest tema m'ha agafat fora i no ho tinc fàcil per arreglar-ho; aquests dies pots parlar amb XXXX i amb YYYYY".

El CNI advertia que "en dies recents s'ha tingut coneixement de la planificació de diverses convocatòries per dur a terme entrades a Ceuta". La intel·ligència espanyola identificava un grup de WhatsApp anomenat "Assalt a la tanca de Ceuta", que segons el CNI estaria preparant un intent d'entrada pel perímetre fronterer el dijous 30 de juliol. El CNI localitzava un segon focus en un grup de Facebook anomenat "Ceuta Fnideq", amb més de 160.000 membres, on destaca una publicació que diu: "Qui vulgui creuar té una última oportunitat a la festa del tron, a les 8, les autoritats estaran distretes amb la celebració i les desfilades". Un tercer focus és un altre grup de Facebook, "Hraga Ceuta", amb més de 22.000 membres, on l'informe recull un missatge que animava a creuar durant tota la setmana: "Castillejos-Ceuta. Tota la setmana és bona per a qui vulgui passar, aquesta és l'oportunitat. Que Déu us ho faciliti".

La ministra Robles la setmana passada al Congrés, quan va assegurar que el CNI va advertir d'una possible entrada massiva / Foto: Europa Press

La Guàrdia Civil veia el 30 de juliol poc probable l'autoria del govern marroquí

En els informes emesos per la Guàrdia Civil el mateix 30 de juliol de 2026, s'assenyala com a molt poc probable que el govern marroquí utilitzés la immigració com a mesura de pressió o represàlia contra Espanya. L'informe destaca que les forces marroquines havien mostrat col·laboració i havien interceptat 493 nedadors (de 1.109 intents) entre les vuit del matí del 29 de juliol i la mateixa hora del 30 de juliol, per la qual cosa descartava que s'hagués produït una deixadesa de funcions intencionada.

La Guàrdia Civil va ordenar per ordre de probabilitat les causes de la manca de contenció marroquina: desbordament i sorpresa operativa davant el volum massiu de persones, detracció d'efectius policials marroquins cap a la seguretat dels actes de la Festa del Tron, canvi d'actitud per evitar la repressió en una data festiva nacional, dinamització per part d'actors externs i connivència o reacció política oficial (avaluada com la hipòtesi menys probable).

La intel·ligència militar espanyola denuncia l'actuació "negligent i passiva" del Marroc

Per altra banda, en un informe del Centre d'Intel·ligència de les Forces Armades (CIFAS) del 30 de juliol de 2026, es descriu que la situació a la costa marroquina propera a Ceuta és de "caos migratori", amb les forces de seguretat espanyoles saturades davant l'entrada de milers de persones. El document assenyala que a Ceuta es detectava "passivitat davant l'allau migratòria". La intel·ligència militar conclou que és "molt probable" que les autoritats marroquines no estiguessin afavorint activament l'onada migratòria, però determina que havien actuat de forma "negligent i passiva" durant les hores centrals de la jornada.

L'informe de la policia que sí que assenyala les forces de seguretat marroquines

Cal tenir en compte que tot just fa una setmana es va fer públic un informe del CENIF entregat a l'Audiència Nacional que atribueix a les forces de seguretat marroquines una participació activa en l'entrada massiva d'immigrants a Ceuta. Entre altres elements, el document assenyala "l'escassa presència" d'efectius marroquins i "el guiatge actiu de la massa cap als llocs de pas" per part d'aquestes forces de seguretat, a més de la presència d'agents "no uniformats". L'informe conclou que hi va haver una "planificació prèvia" i que l'operació tenia objectius "diferents dels migratoris", però admet que no pot precisar qui integrava el "nivell superior de responsabilitat".