Ciutadans és un partit que va néixer en les xarxes i a qui li ha funcionat el model de comunicació política online per abaratir costos. El ciutadà pot fer la prova: és citar qualsevol membre de la formació en un tuit, amb un missatge mínimament amable, i ràpidament serà retuitat per desenes de seguidors de la marea taronja. El preu no és l'únic motiu: la lluita pel vot jove serà clau en la campanya pel 26-J, de manera que satisfets amb el resultat, l'equip ha decidit extremar l'ús de nous formats com ara Periscope i Change.org, com ha pogut saber El Nacional.

El vot jove

Existeix una bretxa generacional a Espanya, en virtud de la qual les persones nascudes després de la transició tendeixen a votar forces emergents. En un moment en què C's rep vot de les files socialistes, i el seu màxim gruix de votants s'associa encara a les files joves del Partit Popular, connectar amb aquest target pot esdevenir clau per seguir sumant i afiançar escons per a les properes eleccions. En conseqüència, apostaran per arribar al seu públic a través dels canals que aquests usen, on assoleixen màxima difusió.

Ciutadans vol parlar l'idioma dels seus votants. Periscope és una plataforma cada cop més emprada per futbolistes, estrelles de la música, empreses...que permet realitzar vídeos a temps real, que els usuaris poden veure i comentar. Aquests romanen desats un temps per ser visualitzats. Un exemple d'aquesta aplicació va ser utlitzada per Lilian Tintori, la dona de l'opositor empresonat Leopoldo López, quan Rivera va visitar Veneçuela convidat per l'Assemblea Nacional.

L'altra aposta estrella per a aquesta campanya serà Change.org. Segons expliquen a El Nacional fonts de la formació taronja, el partit es troba en un preacord amb aquesta plataforma per a les eleccions del 26-J. Aquesta s'utilitza majoritàriament per a recollir firmes per a causes que els ciutadans volen denunciar ja que consideren injustes. Es tracta de l'anomenat activisme o lobby ciutadà, vía online, que pot arribar a generar canvis en polítiques públiques o fer pressions a les institucions perquè adoptin mesures al respecte. 

L'ús que se'n podria derivar seria la signatura de peticions que denoten la sensibilitat del partit per a una o altra causa, així com la possibilitat d'obrir peticions en aquest canal, que permetin els ciutadans expressar-se. Aquesta mesura és de màrqueting en un primer estadi, per bé que pot comprometre la formació taronja si arriben, com és d'esperar, al Congrés per a complir els seus compromisos.

Pel que fa a Twitter, un mitjà més àmpliament utilitzat per més segments de la població, Ciutadans es planteja també els debats a twitter. Comenten fonts de la formació a aquest diari que són el partits que rep més comentaris positius a través de la plataforma, fet que volen ressaltar "qualitativament" en un ambient virtual on les dinàmiques de rèplica i sovint valoracions negatives hi són constants. Tanmateix, a les files d'Albert Rivera volen anar més enllà i apostar per tecnologies més immediates que els permetin retransmetre la campanya.

Sembla que l'impacte d'Internet i els nous canals podria ser determinant per maximitzar els seus 40 escons, ara que han assumit la reducció d'un 10-15% dels costos de la campanya, i conscients a quin públic es dirigeixen els seus esforços.