Santos Cerdán ha tornat a demanar al jutge del Tribunal Suprem que el deixi en llibertat provisional després de 70 dies de mantenir-lo tancat al penal de Soto del Real de “forma inconstitucional” i “sense proves” sobre l’acusació que liderava una trama de corrupció que reclamava comissions a constructores a canvi d'obra pública, segons l’escrit presentat aquest dilluns per la seva defensa i al qual ha tingut accés ElNacional.cat. La Fiscalia Anticorrupció ja va demanar de mantenir Cerdán en presó en considerar-lo líder de la trama, juntament amb l’exministre José Luis Ábalos i el seu assessor Koldo García. Paral·lelament, els advocats del polític van presentar al juliol un recurs d'empara al Tribunal Constitucional perquè el posi en llibertat.
En un segon escrit, els advocats Benet Salellas i Jacobo Teijelo demanen al magistrat Leopoldo Puente diferents diligències, com ara que declarin com a testimonis agents de la Guàrdia Civil per la investigació a l’exsecretari d’Organització del PSOE. A més a més, asseguren que la Unitat Central Operativa (UCO) de la Guàrdia Civil està investigant diputats “sense haver demanat el preceptiu suplicatori" al Congrés dels Diputats, que s'aturi fins a complir les garanties, i que s'informi els aforats afectats per tal que en tingui coneixement i dret de defensa.
Sis mesos de presó provisional, màxim
El jutge Puente va ordenar la presó provisional de Santos Cerdán perquè no pugui destruir proves i que no influeixi en persones de la suposada trama, que hauria actuat del 2018 al 2021. En aquest sentit, els advocats del polític recorden al magistrat que el legislador ha fixat per aquest supòsit "un màxim de sis mesos de presó provisional" i que la Guàrdia Civil "porta més de sis mesos investigant Cerdán". I hi afegeixen: "La pregunta llavors és quines són les proves o fonts de prova que l'UCO no pot preservar en sis mesos? No seria admissible en dret que, d'una banda, el legislador, legítimament, imposi límits temporals a les mesures que són ingerència als drets fonamentals i que, d'altra banda, un cos policial pugui decidir, sense cap classe de control jurisdiccional, durant quant temps pot provocar la privació de llibertat d'un ciutadà investigat." I per això s'insisteix que ja no és necessari mantenir en presó provisional a l'ex mà dreta de Pedro Sánchez.
Implicació d'un comandant de la Guàrdia Civil
La principal prova incriminatòria contra Cerdán són unes converses que manté amb Koldo García, i que aquest guardava en el seu mòbil, trobat per la Guàrdia Civil. Això no obstant, la defensa insisteix que "l'origen i naturalesa d'aquests àudios és una incògnita", que Koldo ha negat ser-ne l'autor. I sosté: "L'única cosa que avui dia sabem sobre aquests àudios és que s'obtenen a través de telèfons que han estat proporcionats per un comandant de la Guàrdia Civil investigat en la causa, el senyor Rubén Villalba. Ho diu la mateixa UCO i ho diu fins i tot el fiscal en el transcurs de la vista del recurs d'apel·lació contra la presó provisional de Santos Cerdán". S'indica que Víctor de Aldama, un dels aconseguidors imputats, hauria pagat a Villalba per tal que li facilités telèfons mòbils segurs i no rastrejables. A més, els lletrats indiquen que Aldama i Koldo són considerats "fonts" de la Guàrdia Civil, i exigeix que s'aclareixi què passa després fins a implicar Cerdán.
El cas contra Cerdán sorgeix del cas Koldo, investigació que manté oberta l'Audiència Nacional, sobre el cobrament de comissions en la compravenda de mascaretes per la Covid-19, i en haver-hi aforats (Ábalos), una part es va derivar al Tribunal Suprem, fins a la imputació de l'exlíder socialista. Ara, el jutge de l'Audiència Nacional també investiga excàrrecs públics no aforats sobre la concessió d'obres.
El xat "K fontanería"
En l'escrit, Salellas i Teijelo també detallen que el comandant de la Guàrdia Civil va crear el grup de WhatsApp amb el nom "K fontanería" amb agents del Servei d'Informació del cos, en el qual també estaria Koldo.
I per tot això, la defensa reclama que es requereixi a l'UCO l'aportació immediata de tots els informes pendents relatius a Santos Cerdán, concretament l'informe patrimonial. També demana al jutge que ordeni l'UCO perquè aporti a la present causa tot el material "expurgat" i declarat "secret" per part de la Policia Judicial per deixar-ne constància en el present expedient. Així com la declaració com a testimonis de diferents agents de la Guàrdia Civil, que han participat en atestats.
Contra Aldama
Finalment, els advocats de Cerdán asseguren que "donat el caràcter pactat i obertament fals de la declaració d'Aldama", demanen que s'oficiï al centre penitenciari de Soto del Real "perquè informin de les visites de tota mena que hagi rebut a la presó Aldama durant el seu període d'internament a fi de determinar les vies de concertació i possibles instruccions rebudes a la presó per a dirigir la seva declaració". Aldama va quedar en llibertat després d'admetre la seva corrupció i implicar a polítics, inclòs el president espanyol.