La Ministra d'Educació i portaveu del Govern en funcions, Isabel Celaá, està disposada a cedir davant de les pressions de l'Associació Nacional de Llibres d'Ensenyament (Anele) que agrupa editors de llibres de text, que va titllar la setmana passada de "mecanisme bastard" el fet que les comunitats autònomes intervinguin en el contingut dels llibres que estudien els escolars i per això sol·licitin les editorials materials ajustats a la realitat de cada territori.

Incloure el tambor rociero als llibres de música andalusos o que els escolars d'aquest mateix territori aprenguin geometria a través de les rajoles de l'Alhambra sembla preocupar els editors de llibres de text. Tampoc no els agrada que els estudiants de l'arxipèlag de les Canàries no estudiïn els rius de la Península Ibèrica, però del que més desconfien és que a Catalunya s'utilitzin conceptes que no són del seu grat com a corona catalanoaragonesa -l'argument que no apareix en documents de l'època és semblant a altres conceptes històrics com a 'reconquesta' o 'guerra d'Independència' que no semblen importunar als editors-.

Els mateixos editors asseguren que "a Catalunya, ens van demanar que no parléssim dels Reis Catòlics", un extrem al qual Celaá ha donat validesa assegurant que estudiarà si es tracta d'un cas de "mala praxi" per part de les editorials o té a veure amb el supòsit adoctrinament denunciat per Anele.

"Veurem si són males praxis, si es relacionen amb el que ells van afirmar que eren pressions, ho veurem tot", ha explicat Celaá, en una entrevista en Onda Cero, que té previst reunir-se demà dimecres amb els editors. La ministra, que ha recordat la llibertat d'empresa de les editorials per a les seves publicacions, s'ha preguntat "per què (els editors) acceptaran pressions si el poder administratiu de les comunitats autònomes no ha d'autoritzar aquests llibres de text".

La titular d'Educació va dir "estar sorpresa" per l'existència de material en el qual s'omet els Reis Catòlics o no s'estudien els rius espanyols, una cosa que va relacionar amb la configuració de matèries de la Llei Orgànica de Millora de la Qualitat Educativa (LOMCE) que "ha animat la proliferació de llibres de text en les comunitats autònomes".