Unes clientes d'un hotel de Cullera, al País Valencià, han denunciat a Plataforma per la Llengua un incident que hauria tingut lloc aquest passat cap de setmana. L'afectada, Rosa, va allotjar-se a l'hotel amb unes amigues i assegura que el cambrer que els havia de prendre nota els va dir que "no els atendria si parlaven en valencià".

Les dones expliquen que van demanar que les atengués la primera cambrera -que sí que parlava català-, però que l'amo de l'establiment les "va convidar a marxar". Tot i això, van acabar dinant i allotjant-se a l'hotel tal com estava previst. Va ser a l'hora de marxar quan la Rosa hauria demanat el full de reclamacions i l'encarregat s'hauria negat a atendre-les en català i les hauria fet fora de males maneres. La dona descrivia els fets com un "autèntic malson lingüístic".

L'hotel ho nega

Després de fer-se pública aquesta queixa, fonts de l'hotel asseguren a El Nacional que els fets no van anar tal com diu la dona i denuncia haver rebut amenaces després d'una publicació de la dona a Facebook.

El responsable de l'hotel que va atendre les queixes de la clienta explica que la dona exigia que un cambrer i l'encarregat l'atenguessin en català, però els homes al·leguen que no en saben. En aquest moment, hi hauria hagut moments de tensió i "mal humor" entre la dona i la plantilla, però sense arribar a expulsar ningú.

Segons l'hotel, a l'hora de fer el check-out, quan demanen el full de reclamacions, la conversa entre la Rosa i un dels gerents "comença a pujar de to" i la dona els amenaça de "posar-los a parir en xarxes socials". En aquest moment, el gerent sí que hauria demanat a la dona que abandonés l'establiment. Tot i això, l'hotel aclareix que el 80% de la seva plantilla "sap valencià" i que "no tenen intenció de discriminar ningú".

Aquesta discriminació lingüística s'ha fet pública l'endemà que un sanitari d'urgències del poble de Sant Vicent del Raspeig (Alacant), respongués amb un "¡Viva España!" a una dona que li va parlar en català després de demanar una ambulància.