L’any 2017 es va posar en marxa una campanya a les xarxes socials que tenia com a objectiu mobilitzar el vot espanyolista enfront de l’independentisme. Darrere de la campanya no hi havia, però, cap formació política ni cap entitat constitucionalista, sinó un alt executiu madrileny que, dies després de la celebració del referèndum de l’1-O, davant la inoperància del govern de Mariano Rajoy va contractar els serveis d’una agència de comunicació de Barcelona per contrarestar el missatge dels independentistes.

L’operació, segons informa aquest diumenge La Vanguardia, va tenir un cost d’entre 1,5 i 2 milions d’euros. L’executiu madrileny que la va posar en marxa va demanar mantenir en secret la seva identitat a l’agència de comunicació que va rebre l’encàrrec, dies després de la manifestació del 8 d’octubre organitzada per Societat Civil Catalana. La persona que presumptament hauria finançat la campanya ha negat al diari, a través d’un portaveu, els fets.

Desinflar el vot independentista

Segons explica un directiu de l’agència de comunicació, l’encàrrec de l’empresari era intentar desinflar el vot independentista i mobilitzar el vot constitucionalista. El PP, el PSC i Ciutadans estaven al corrent de l’operació. L’aplicació de l’article 155 i la convocatòria de les eleccions del 21 de desembre va accelerar els treballs. L’agència va contractar un equip d’una cinquantena de persones per dur a terme la campanya, centrada en les xarxes socials.Es va comptar amb els serveis de Messina Group, una consultora dels Estats Units fundada pel cap de la campanya per a la reelecció de Barack Obama, Jim Messina, que ja havia treballat per al PP a les eleccions del 2016, quan Mariano Rajoy va repetir a la presidència del govern espanyol.

Segons ha explicat un portaveu de la consultora nord-americana, van ser contractats per assessorar el PP, Ciutadans i PSC per la campanya electoral del 21-D. Un extrem que només han admès els populars, que asseguren no saber qui pagava la campanya. Des del PP confirmen que van rebre informes sobre l’impacte que tenien els seus líders a les xarxes socials, amb recomanacions amb estratègies de campanya. Entre les propostes, no utilitzar Mariano Rajoy en la campanya electoral perquè provocava un fort rebuig social, consell que no van seguir.

Seguint les instruccions de Messina Group, l’agència catalana va fer difusió d’entre 30 i 40 mems i vídeos virals diaris, així com articles o informes econòmics com la marxa d’empreses de Catalunya. Es tractava de fer 14 impactes sobre una persona per aconseguir canviar el seu marc mental. Es van crear perfils i grups per buscar likes i seguidors. Van arribar a tenir 1,5 milions de seguidors

Canvi de guió: suport a Ciutadans

L’encàrrec original que rep l’agència de Barcelona és afavorir les tres formacions constitucionalistes: PP, PSC i Ciutadans. Hi ha, però un canvi d’estratègia, segons explica un directiu de l’agència, quan el 13 de desembre Miquel Iceta es mostra favorable a l’indult dels presos polítics. Llavors s’aposta per Ciutadans com a partit a guanyar les eleccions del 21-D, com finalment va passar. La majoria parlamentària, però va ser independentista i finalment Quim Torra va ser proclamat president de la Generalitat. Des de l’agència admeten que els va faltar temps. “Desinstal·lar un marc mental emocional és molt difícil”, reconeix al rotatiu.