Budó entra al Consell Mundial de CGLU i l’ACM obté veu i vot en el lideratge global del municipalisme

La presidenta de l’Associació Catalana de Municipis (ACM), Meritxell Budó, ha estat nomenada aquesta setmana membre del Consell Mundial de Ciutats i Governs Locals Units (CGLU) durant el Congrés Mundial celebrat a Tànger del 22 al 25 de juny. És la primera vegada que l’ACM obté dret de vot en aquest òrgan de govern de la principal xarxa mundial de governs locals i regionals. La incorporació de Budó al Consell Mundial permet a l’ACM participar directament en l’elecció dels òrgans de direcció i en la definició de les línies estratègiques de l’organització per al període 2026-2029. En aquest congrés, el nou president de CGLU escollit ha estat l’alcalde de Konya (Turquia), Uğur İbrahim Altay.

Budó ha qualificat el nomenament de “reconeixement al municipalisme català” i ha reivindicat el paper dels governs locals en la resposta als grans reptes globals, com l’emergència climàtica, l’habitatge, la cohesió social i la transformació digital. Durant el congrés, CGLU ha fixat com a prioritats del nou mandat el reforç de l’agenda social, l’acció climàtica local, la governança multinivell i la cooperació internacional entre ciutats i regions.

Què és el CGLU?

La xarxa de membres de Ciutats i Governs Locals Units (CGLU) representa cinc mil milions de persones a tot el món, el 70% de la població mundial total. La xarxa s’estén a cada racó del planeta i inclou més de 240.000 ciutats, regions i metròpolis, així com més de 175 associacions de governs locals i regionals presents en 140 països. CGLU, com a xarxa global de ciutats i governs locals, regionals i metropolitans i les seves associacions, està compromesa a representar, defensar i amplificar les veus dels governs locals i regionals per no deixar ningú ni cap lloc enrere.

L'organització defensa que "junts som els guardians de les esperances, els somnis i les aspiracions de cadascun dels individus de les comunitats d’arreu del món, en la recerca d’una vida en què es respirin els ideals dels ODS". Mitjançant la col·laboració, el diàleg, la cooperació i l’intercanvi de coneixement, l'organització treballa per promoure la resposta i l’acció globals a través de compromisos i acords innovadors que esdevinguin fils conductors comuns que transcendeixin les fronteres i les comunitats en conjunt, per elevar i empoderar l’àmbit local.