El ministre de la Presidència, Justícia i Relacions amb les Corts, Félix Bolaños, ha comparegut aquest dimecres a la comissió Constitucional del Congrés dels Diputats per retre comptes sobre el Pla Normatiu 2025 del govern espanyol. Durant la seva intervenció inicial, després de fer un repàs de l’actual inestabilitat internacional, el socialista ha sortit en defensa de la qualitat democràtica de l’Estat espanyol, assegurant que Espanya se situa en posicions elevades en multitud de rànquings que posen nota als diversos sistemes democràtics. L’independentisme, en aquesta sessió d'avui només representat per Bildu i Junts per Catalunya, l’han criticat en la rèplica i li han enumerat les mancances democràtiques de l’Estat. 

Bolaños ha destacat que enguany la Constitució vigent s’ha convertit en la més longeva que ha tingut mai Espanya, malgrat la seva joveníssima edat de 47 anys. I també s’ha fet ressò de dades preocupants a escala global. “El 74% de la població mundial viu en autocràcies i només un 7% viu en democràcies lliberals plenes”, ha destacat; entre les quals —aquestes darreres— s’hi troba l’Estat espanyol. “Espanya és un país on la democràcia no retrocedeix, sinó que avança amb decisió; el mateix any en el qual la Constitució es converteix en la més longeva, Espanya assoleix posicionaments de lideratge en els rànquings que valoren les democràcies”. 

Ha destacat que, en canvi, han desescalat posicions en aquests rànquings països com els Estats Units, Itàlia o l’Argentina, tres països governats actualment per dirigents d’extrema dreta. “Tenen en comú la persecució de les minories, el rebuig de la igualtat entre homes i dones o de la llibertat sexual”, ha dit. Ha destacat que aquests retrocessos també s’intenten implementar en les autonomies i les ciutats amb executius de PP i Vox, però que el 2023, en les eleccions generals del 23J, els espanyols “van decidir no agafar aquest rumb”

El ministre també s’ha fet ressò de la seva obligació —sobretot aquesta legislatura— de negociar amb multitud de grups parlamentaris. Ha asseverat que, en comptes de ser un símptoma de debilitat, permet “construir consensos amplis”. Ho ha contraposat a l’època en la qual la Moncloa estava ocupada pel PP de Mariano Rajoy i quan a Catalunya es van celebrar “dos referèndums d’independència”, en referència al 9N del 2014 i l’1-O del 2017. “Ara a Espanya i a Catalunya hi ha governs progressistes centrats a millorar la vida dels seus ciutadans”, ha dit. Fruit d’aquesta negociació, també ha apuntat, el govern espanyol aconsegueix “guanyar el 85% de les votacions que hi ha al Congrés”, malgrat que “s’acostuma a posar el focus en les derrotes”.

L’independentisme denuncia les mancances democràtiques d’Espanya

Però en el torn de rèpliques, l’independentisme ha denunciat les mancances democràtiques d’Espanya. Jon Iñarritu, de Bildu, ha lamentat que la desclassificació del 23F no hagi pogut ser completa perquè només ha sortit a la llum tota aquella documentació que estava en mans de l’administració general de l’Estat. També ha assegurat que a Espanya es practica el lawfare per perseguir dissidents polítics. Ha asseverat que la proclama de “quien pueda hacer que haga” de José María Aznar l’apliquen policies, militars i jutges.

I, en resposta al plantejament inicial de Bolaños, li ha recordat que la celebració de referèndums d’autodeterminació “no està en confrontació amb els sistemes democràtics”. “A Escòcia s’hi va celebrar un; el que no és normal és reprimir-lo”, ha etzibat. “El cas Pegasus es va tancar en fals i una democràcia no pot espiar opositors polítics, sigui amb autorització judicial o sense; hem vist infiltracions policials en moviments polítics i social amb voluntat d’espionatge”, ha lamentat.

Josep Pagès, en representació de Junts per Catalunya, ha carregat contra el discurs “triomfalista” de Bolaños, en el qual ha volgut situar l’Estat espanyol “com un far de la democràcia europea”. “Vostès són els que van votar a favor del 155, de la dissolució d’un Parlament, de l’exili i la persecució de tot un govern, vostès són qui ens ha posat Pegasus als mòbils, qui bloqueja la comissió d’investigació de l’operació Catalunya per descobrir qui hi ha darrere les infiltracions i què s’hi buscava, vostès s’han servit de confidents i han aplaudit judicis lawfare”, ha assenyalat. 

El diputat independentista ha lamentat que per part del PSOE “s’han donat per bones fake news com trama russa i han mirat cap a una altra banda quan rebíem acusacions de terrorisme demencials”. “I fins al 2023 el seu govern va comunicar anualment a Europol que l’independentisme era un moviment polític vinculat al terrorisme”, ha etzibat.