El departament d'Educació ja treballa en diferents escenaris per al desconfinament i la reobertura d'escoles després del coronavirus. Així ho ha explicat el conseller d'Educació, Josep Bargalló, en una compareixença telemàtica al Parlament on ha apuntat la possibilitat que el retorn a les aules sigui diferenciat per territoris i edats per garantir la distància social. Bargalló ha explicat que així és com s'està fent a tots els països del món i ha assegurat que estan treballant amb diverses possibilitats "sobre la taula". 

"No hi ha hagut cap país que hagi reobert, o estigui treballant per reobrir, tots els centres educatius de cop i alhora", ha avisat, apuntant a les diferències territorials i per edat, ja sigui retornant primer els alumnes d'educació infantil o apostant perquè ho faci abans l’alumnat que es gradua enguany. "Hi estem treballant i tenim la diversitat damunt la taula", ha afegit.

Sigui com sigui, Bargalló ha deixat clar que la Generalitat farà el seu propi pla de reobertura i ha recordat que l'Estat d'Alarma no ha desposseït les comunitat de les competències en matèria d'ensenyament.

Reobertura amb distància social i més higiene

El conseller ha evitat posar dates al retorn, ja que ha apuntat que dependrà "del que diguin les autoritats sanitàries i el Procicat", però sí que ha defensat que és "important reobrir els centres per fer acompanyat" a l'alumnat més enllà del que es pugui fer telemàticament. En aquest sentit, ha assegurat que el departament està "preparat" perquè l'obertura d'escoles sigui "ara, d'aquí a 15 dies, un mes o quan calgui".

En aquest sentit, Bargalló ha avançat que s'està treballant en quina haurà de ser la "distància social" entre l'alumnat i també entre aquest i el professorat així com les "mesures d'higiene i els protocols d'actuació", en termes de neteja i desinfecció, abans d'obrir i després d'aquesta. 

"El curs que ve no serà normal"

Per altra banda, el conseller ha avisat que el proper curs "no serà normal" per la "difícil" situació en la qual arribarà alumnat i professorat i, també, perquè la realitat del país "serà diferent". Per això, ha explicat que es farà especial èmfasi en "l'acompanyament emocional". Pel que fa a la preinscripció escolar, el govern preveu fer-la la segona quinzena de maig, sempre que s'hagi relaxat el confinament i es pugui garantir que el tràmit es pugui fer presencialment per aquelles famílies que no tenen accés a vies telemàtiques. De no poder-se fer aleshores, l'inici del curs lectiu podria quedar alterat, tot i que les aules obririen igualment.

Sobre l'actual curs, Bargalló ha reiterat que "cap alumne" podrà suspendre un curs i repetir-lo "pel que hagi succeït des del 12 de març fins que es puguin reobrir els centres". En aquest sentit, ha avisat que l'avaluació es farà només amb les dades del primer i segon trimestres –que va acabar el 12 de març amb l'inici del confinament– i que el tercer trimestre només servirà "en positiu", per pujar nota. "Ningú pot suspendre per aquest tercer trimestre ni tenir mitjana del curs inferior als dos primers trimestres", ha afegit.

A més, ha tornat a defensar que el curs acabi al juny, com estava previst, i que l'estiu es facin casals voluntaris habituals. "El que no fem ara ho hem de fer el curs que ve, no ho podem fer a l’estiu", ha avisat.

L'oposició alerta de la "bretxa digital" i les "desigualtats"

Durant la compareixença, els diferents grups de l'oposició han aprofitat per alertar especialment de les desigualtats i de la "bretxa digital" que està provocant el confinament en les famílies més vulnerables. Així ho han fet des de Ciutadans i el PSC fins als Comuns i la CUP. Aquests dos últims grups, a més, també han volgut posar en valor la importància del sistema públic i la necessitat de no fer noves retallades en aquests àmbits després de la pandèmia. 

En aquest punt, Baraglló ha lamentat que hi hagi desigualtats, però ha posat en valor que s'han distribuït fins a 22.000 paquets de connectivitat als entorns de "més complexitat" i vulnerables i també en aquells "territoris més aïllats". Amb tot, el conseller ha defensat que actualment "tots els centres educatius de Catalunya tenen algun entorn virtual d’aprenentatge on poden treballar", tot i reconèixer que hi ha alumnes amb els que no poden contactar perquè fins i tot "és difícil conèixer la seva adreça".

Finalment, Bargalló ha ofert a tots els grups polítics fer una reunió setmanalment per anar-los informant de la situació i que participin en el "programa de reconstrucció" de l'educació després de la crisi sanitària.