La presidenta de la Comunitat de Madrid, Isabel Díaz Ayuso, ha afirmat que el registre d’objectors a l’avortament “posa en perill” diversos textos legals, entre ells alguns articles de la Constitució espanyola, i ha advertit que a Madrid no es farà “cap llista negra de metges”. Així ho ha expressat durant la sessió de control de l’Assemblea madrilenya en resposta a la portaveu de Más Madrid, Manuela Bergerot, que li ha reclamat, com ja havia fet la ministra de Sanitat, Mónica García, que la Comunitat compleixi la llei i remeti el llistat d’objectors.
Segons Ayuso, aquest registre “posa en risc” l’article 14 de la Constitució espanyola; l’article 15, sobre el dret a la vida i a la integritat física i moral, i l’article 16.1, que defensa la llibertat ideològica, religiosa o de creences, que ha donat lloc a sentències avalades pel Tribunal Constitucional. També ha citat l’article 16.2, que estableix que ningú pot ser obligat a declarar sobre la seva ideologia, religió o creences.
A més, la presidenta madrilenya ha esmentat l’article 18 de la Declaració Universal dels Drets Humans, que reconeix la llibertat de pensament, de consciència i de religió, així com l’article 9 del Conveni Europeu dels Drets Humans. També ha fet referència a l’article 18 de la Declaració sobre l’Objecció de Consciència aprovada per l’Assemblea General de l’Organització Mèdica Col·legial el 1997, que defensa el dret dels metges a negar-se a practicar un avortament per motius personals o ètics, i a l’article 34 del Codi de Deontologia Mèdica.
Amb to irònic, Ayuso ha afegit: “O l'Alcorà, que és el seu llibre. Pregunti als seus amics de Hamàs o al món musulmà què opina de l’avortament. I no li parlo ja de l’homosexualitat o de la transsexualitat. Aquesta aventura els la deixo a vostès”.
Tot seguit, ha negat que la Comunitat de Madrid obligui “cap metge” a actuar “contra la seva consciència o llibertat” i ha assegurat que “mai” farà “una llista negra de metges”.
Les dades d'Ayuso
Ayuso ha assenyalat que cada any es practiquen a Espanya uns 106.000 avortaments, de manera que “en una dècada s’ha avortat un milió de vegades”. “Els sembla poc? En volen més? Ho multipliquem? A mi em sembla un fracàs com a societat. Un fracàs, perquè en la majoria dels casos es podria evitar”, ha afirmat.
Finalment, ha insistit que “no s'assenyalarà ningú” ni per avortar ni per no fer-ho, ni tampoc “cap metge per practicar un avortament o per negar-s’hi”. “A la Comunitat de Madrid no es farà. Els sembla poc? Doncs vagin a un altre lloc a avortar”, ha conclòs.
Bergerot reclama el registre
Per la seva banda, Manuela Bergerot ha reiterat la petició perquè s’enviï el registre d’objectors a l’avortament i ha advertit Ayuso que “no s’atreveixi” a qüestionar el dret a l’avortament. “L’últim que s’hi va atrevir es deia Alberto Ruiz-Gallardón, i el moviment feminista li va fer preparar les maletes”, ha recordat. “D'avortaments n’hi haurà sempre. Si a la dreta li importessin realment la seguretat i la vida de les dones, el primer que faria seria garantir un dret segur, lliure i gratuït. Però, senyories del Partit Popular, senyora presidenta, a vostès la vida i la seguretat de les dones els és igual”, ha conclòs la portaveu de Más Madrid.
El president del govern espanyol, Pedro Sánchez, ha respost a les provocacions d'Ayuso amb un missatge a X, on ha sentenciat que "el govern espanyol farà servir tots els instruments legals al seu abast per a garantir que els drets i la dignitat de les dones es respecten, també a Madrid. I, si fa falta, arribarem fins a la Constitució i el Constitucional".
Esta era la libertad que prometía Ayuso.
— Pedro Sánchez (@sanchezcastejon) October 9, 2025
Volver a los viajes clandestinos a Londres. Al clasismo y al señalamiento. Volver 50 años atrás.
No lo vamos a permitir.
El Gobierno usará todos los instrumentos legales a su alcance para garantizar que los derechos y la dignidad de las… pic.twitter.com/K2kHzTfBGC
Ayuso dice a las mujeres que “se vayan a otro lado a abortar”. ¿A dónde exactamente? ¿A una privada para hacer negocio? ¿A Londres?
— Mónica García (@Monica_Garcia_G) October 9, 2025
No vamos a consentir ni que se incumpla la ley ni que se den pasos atrás en los derechos de las mujeres. Vamos a utilizar todas las herramientas… pic.twitter.com/kx9rXgWExE
Per la seva banda, la ministra de Sanitat ha compartit a les xarxes socials el vídeo del discurs d'Ayuso i ha sentenciat que "no consentirem ni que s'incompleixi la llei ni que es facin passos enrere en els drets de les dones. Farem servir totes les eines".