El president de la Generalitat, Salvador Illa, ha rebut aquest dilluns un informe de gairebé 700 pàgines amb les 50 propostes per a la transformació de l'Administració que planteja una comissió d'experts (CETRA) creada el passat mes de novembre. L'informe aborda la millora de la interacció entre l'Administració i els ciutadans, però no amaga que la clau d'aquesta transformació se situa en el treball intern i organitzatiu dels funcionaris públics. Aposta pel que descriu com una "transformació radical" de l'ocupació pública", ja que considera que sense això "una veritable reforma administrativa és impossible"; i introdueix propostes com la "direcció pública professional" per garantir "un lideratge meritocràtic, professional i que aporta estabilitat i continuïtat institucional".
L'informe considera del tot "ineludible" transformar el sistema d'accés a la funció pública "per atraure nou talent" en un procés de relleu dels treballadors i per l'exigència de nous perfils professionals molt diferents dels actuals. "El canvi en aquest punt consisteix a abandonar els tradicionals mecanismes de selecció basats en coneixements (proves memorístiques), per atraure nous sistemes de selecció fonamentats en competències (intel·ligència, capacitat de treball col·laboratiu, potencialitat per aprendre i renovar-se professionalment i algunes habilitats concretes i en funció de cada perfil)", argumenten els experts.
Considera clau una "veritable" carrera professional de caràcter horitzontal, basada en els mèrits acreditats pels professionals en el desenvolupament de la seva feina, però també que es mantinguin avaluats per qui pertoqui per "fer créixer" el lloc de treball, la qual cosa considera un element fonamental per mantenir el talent i la motivació dels professionals. En aquest sentit, considera essencial la renovació del model organitzatiu: "reduir la inflació orgànica suprimint nivells i densitat de comandaments, la gestió per projectes i la veritable professionalització dels càrrecs de comandament".
Retribucions variables i evitar desmotivació
La fórmula que proposen els experts implica transformar el model d'ocupació pública fonamentat en cossos i escales, segons asseguren en l'informe, i articular-les en els llocs de treball -flexibles i contingents- i en la seva agrupació en àmbits funcionals.
L'objectiu final és l'optimització del talent, per una Administració més eficient. Entre les propostes concretes per aquest objectiu s'apunta "equilibrar les retribucions a les funcions desenvolupades efectivament; "evitar la desmotivació" o "evitar que professionals de l'organització optin per romandre en una zona de confort de l'Administració tot minimitzant el seu compromís amb el servei", entre d'altres.
Els experts admeten que no és fàcil renovar l'organització de l'Administració Pública i ho comparen amb renovar un vehicle que està en marxa per la carretera. Això no obstant, asseguren que tot i complicat, és factible.
