El vicepresident del Govern, Jordi Puigneró, vol reemprendre converses amb el govern espanyol per tirar endavant la tercera pista de l'Aeroport del Prat. Segons avança La Vanguardia, Pugineró presentarà una alternativa que se centraria en estendre la pista a l'oest sense tocar la llacuna de la Ricarda. Ara bé, sí quedaria afectada una altra zona, també protegida dins la Xarxa Natura 2000, anomenada el Remolar a Viladecans.

viladecans remolar vegetacio entorn

El Remolar / Font: Ajuntament de Viladecans

Aquesta és una zona natural d'aiguamolls del Delta del Llobregat que també rep el nom del Remolar-Filipines. Se situa a escassos metres de l'aeroport de la capital catalana. En total, poc més de 180 hectàrees on es concentren un gran nombre d'ocells aquàtics que podem arribar a observar en un dia de sort. Des de Junts per Catalunya, recorden que la prosperitat econòmica no arribarà amb la cultura del no. I en aquesta crítica al no permanent també inclouen els Jocs d'Hivern del 2030 o tornar a posar damunt la taula el projecte del Hard Rock.

El mateix diari que confirma la notícia assegura que la decisió ja està presa, com a mínim, des de vicepresidència. En aquests moments, el Consell de Ministres del govern de Pedro Sánchez acaba d'aprovar el pla d'inversions d'Aena, el famós DORA. Aquest afectarà els projectes pels propers cinc anys però Puigneró no veu cap obstacle perquè es pugui aprovar en el següent DORA, el del 2027. D'aquesta manera, el retard tan sols seria de poc més d'un any. A més, cal recordar que el primer document assignava 120 milions d'euros pels propers cinc anys però la inversió total s'havia marcat en 1.700 milions.

El pla d’Aena ­contemplava l’extensió de la ­tercera pista 500 metres cap a l’est perquè els avions de gran fuselatge, els que operen vols intercontinentals, tinguessin prou camp per enlairar-se. Amb la nova proposta de Puigneró, afirmen, que es respectaria els termes de l’acord subscrit entre els socis de Govern el passat 4 de setembre. Puigneró ha reiterat que vol convertir l’aeroport del Prat en un hub intercontinental i fer-ho, a més, respectant l’entorn natural i les garanties ambientals que marca la Unió Europea.

La importància del hub

La construcció d'un nou hub aeroportuari amb la tercera pista en paral·lel sembla una evidència per a tot aquells que defensen una nova mobilitat. A tall d'exemple, el saló BNEW d'aquesta setmana, que impulsa la nova economia a Barcelona, ha constatat que les ciutats del futur han de comptar, com a mínim, amb un hub interurbà perquè les grans àrees metropolitanes no es quedin enrere. Una visió d'especialistes i acadèmics en logística que veuen en la famosa 'última milla' o els projectes d'emmagatzematge, una solució per cobrir la demanda d'indústria i serveis que exigeixen milions de persones.

En paral·lel, el Govern també treballa en el Port de Barcelona. El mateix president del Port, l'exconseller de Territori Damià Calvet, assegura que l'impuls d'una nova connexió ferroviària amb el Port ha de ser una realitat pròximament. Des de la Generalitat, es treballa per digitalitzar i fer sostenible els grans eixos i punts de trobada del nou transport que haurà d'anar en paral·lel a un replantejament del terrestre.

Fotografia de portada: imatge de recurs del vicepresident Jordi Puigneró