Lorca, Alacant, Castelló, Reus, Martorell i finalment Barcelona el 27 de setembre. Aquest és el recorregut d'accions públiques que s'han marcat per als propers mesos els promotors del moviment Quiero Corredor perquè sigui conegut i recolzat en tot l'arc mediterrani que concentra al voltant del 45% del producte nacional brut i més del 50% de les exportacions de tot l'estat espanyol. La plataforma, la componen 130 empresaris pertanyents a l'Associació Valenciana d'Empresaris (AVE) que estan finançat, a raó de 10.000 euros cada un, les accions divulgatives a fi que la societat civil i les institucions públiques donin suport sense fissures a una doble via ferroviària de 1300 quilòmetres que connectarà la frontera francesa amb Algesires unint Barcelona, València, Alcant, Múrcia i Màlaga amb la resta d'Europa.

Aquesta infraestructura de transport deurà està finalitzada l'any 2025 però, el Corredor Mediterrani és, a data d'avui, un projecte incomplet i irregular en tots els seus trams. De moment només està en funcionament el tram Mollet, Sant Celoni, Girona, Figueres, La Junquera. I en obres, la variant de Vandellós a Tarragona i el tram que connectarà La Encina- Múrcia-Alacant-València.

El navilier Vicente Boluda, és el president de l'AVE, i en declaracions a Llevant EMV apunta tres línies estratègiques del projecte: "connectar l'Espanya radial amb l'Espanya circular. Segon, unir territoris que ens farà més forts al conjunt, i més ara quan travessem moments en els que la unitat del país es vol qüestionar. El corredor mediterrani ajudarà, sens dubte, a mantenir aquesta unitat» i Finalment, «invertir en la Mediterrània és positiu per al conjunt d'Espanya» Boluda insisteix: "amb les xifres d'ocupació, d'aportació al Producte Interior Brut, exportacions, ports, turisme, crec que és important que s'inverteixi en la Mediterrània, perquè nosaltres sortim beneficiats però també el conjunt del país»

Encara que el corredor mediterrani està vinculat, de forma prioritària, al transport de mercaderies, la plataforma ha posat el focus també en les persones, en com estar més ben connectats i com arribar millor als llocs. «Hem dit moltes vegades que la segona i la tercera ciutat d'Espanya no poden seguir sense una connexió en alta velocitat. També és inacceptable que anar de València a Cartagena costi més de quatre hores i existeix" La línia d'alta velocitat que connectarà Girona i Almeria en al voltant de cinc hores presa lentament forma. Segons els terminis anunciats pel Ministeri de Foment, el gruix del recorregut -fins al nord-est d'Andalusia- hauria de ser operatiu en un termini de sis anys.

Els temps previstos per al Pais Valenciano assenyalen que el 2020, les tres capitals haurien d'estar connectades per l'AVE, encara que existeixen dubtes raonables que així sigui. El principal problema rau al nus de La Encina, que el Govern espanyol ha va començar a desnuar recentment després d'autoritzar la licitació del contracte per redactar el projecte i executar les obres en aquest tram de 40 quilòmetres. Els contractistes disposaran de 17 mesos per dur a terme aquests treballs, que prosseguiran posteriorment en una segona fase. Quan entri en servei aquest tram, es podrà viatjar entre València i Alacant en menys d'una hora. Mirant cap al nord, la posada en marxa del tercer carril no ha retallat temps entre València i Castelló. S'espera que aquest estiu hi hagi millores substancials en els trajectes a Barcelona. La posada en servei de la variant de Vandellós, previsiblement abans de juliol, permetrà rebaixar el trajecte València -Barcelona en 30 minuts, deixant-lo en 2 hores i 40 minuts.

Aquest recorregut, es reduirà fins a les dues hores una vegada es construeixi la doble plataforma en ample internacional entre València i Castelló, que permetrà la circulació de trens a una velocitat comercial 300 quilòmetres per hora. Foment planeja licitar aquesta infraestructura el llarg de l'any 2019, encara que ara per ara centra els seus esforços en implantar el tercer fil a tota la plataforma existent (ara només està en una de les vies) per evitar la congestió dels serveis ferroviaris en un tram d'una intensa circulació.

La ciutat de València és el tap principal del Corredor Mediterrani, atesa la configuració de les seves estacions. Per resoldre aquest coll d'ampolla, s'haurà de construir un túnel passant, una altra actuació a l'agenda del Ministeri, que compta al seu torn amb el beneplàcit de totes les Administracions. El projecte, que requereix una inversió pròxima als 800 milions d'euros, manca, tanmateix, de terminis. La seva posada en servei reduiria entre 10 i 15 minuts els temps de travessar València.

Cap al sud, les obres també avancen. La connexió entre Alacant i Múrcia es troba gairebé llesta (el Govern pretén inaugurar l'AVE Madrid-Múrcia aquest any), la qual cosa permetrà reduir el trajecte entre ambdues ciutats a tot just 25 minuts. Per viatjar en alta velocitat des de València a la capital murciana caldrà esperar, de nou, que es resolgui el nus de La Encina. Però el temps estimat de viatge serà de tot just 80 minuts.

Molt més endarrerit es troba el tram fins a Almeria, una de les províncies tradicionalment oblidades pel ferrocarril espanyol, si bé el govern d'Espanya s'ha compromès a donar un impuls definitiu a aquest projecte licitant tots els trams pendents abans del present estiu. El pla de Foment, que passa per posar en servei la infraestructura el 2024, inclou fins i tot una previsió de trànsits. La idea és comptar amb 16 trens d'alta velocitat en ambdós sentits: deu a Madrid, que connectarien amb Alacant en 1 hora i 25 minuts; i sis fins a Barcelona, que unirien Almeria i València en al voltant de dues hores i 20 minuts.