Benvolgut Sr. Cambray,

Fa uns dies la seva conselleria va fer públic un tuit de propaganda on resumia, en ocasió del final d’any, els avenços aconseguits al llarg del 2022. Quina va ser la nostra sorpresa de Tietes, com a dipositàries de la confiança i gestores de la ingent quantitat de queixes que generen vostè i el seu departament, en comprovar que el nostre propi balanç no podia ser més oposat. Coi, Sr. Cambray, sembla que visquem en universos paral·lels i cada vegada que l’escolto se m’assembla més vostè al seu homònim del Twitter (@realcambray) que predica les virtuts de les constel·lacions familiars i la biodansa, els batuts Herbalife i l’evidència científica del tarot i l’astrologia per a principiants! Això ens ha obligat a nosaltres, Les Tietes, a deixar de banda per un moment les compres de Reis, els torrons, el raïm, l'espanta-sogres, les calces vermelles i les discussions amb el cunyat sobre en quina cadena seguir les campanades (que si la caspa de Los Morancos a la 1, les alegres transparències de la Pedroche a Antena 3, el nostrat Joel Joan a 8tv o el Miki Núñez a la Tele3, personatge que per edat ja no sabem ni qui és). I com fan els mitjans de comunicació prestigiosos i de referència, nosaltres, Les Tietes en persona, li volem fer arribar la veritable memòria de tot l’any. Vagi prenent nota, conseller, que se li gira feina pel 2023.

Per començar, no es pensi pas vostè que ha resolt del tot el conflicte laboral amb els seus estimats sindicats. Haurà de tornar a posar en pràctica els seus mítics dots de lideratge i mediació amb les noves vagues convocades per al 25 i 26 de gener. Vagi escalfant motors! Tan bon punt es reprengui el curs escolar, li cauen a sobre un seguit de reivindicacions pendents com la reducció de les dues hores lectives per als majors de 55, els sexennis convertits per art de màgia en “nonagennis” per gran part del professorat, el pacte d’estabilitat pel personal docent i laboral, la recuperació del poder adquisitiu perdut, l’amiguisme de les places de professorat assignades a dit... i un llarg etcètera. La xocolata del lloro d’aquella horeta lectiva que va reduir al professorat —en el moment més inoportú— només va servir com a petita treva i ara li retornarà com un bumerang en forma d’allau de crítiques de les famílies pel desgavell pedagògic que suposarà.

Tampoc no doni per tancat el tema del català, i vigili si per sortir del foc del 25% de classes en castellà, no s’ha ficat vostè en les brases d’un TSJC que l’obliga a fer més matèries troncals en aquesta llengua. Segur que no podia preveure aquesta fal·lera invasiva dels jutges espanyolitzadors? O és que potser sí que ho preveia i ens va vendre com a victòria, cap allà el mes de maig, un decret llei per blindar el català que vostè sabia que era paper mullat i, simplement, buscava donar-se una mica d’aire en un any força complicat? Com n'és de llest, conseller! Pillín, pillín.

El que sí que és una dada inqüestionable són els nefastos resultats obtinguts per l’alumnat a les Proves de Competències Bàsiques que baixen a totes les matèries tant de 6è de primària com de 4t de l’ESO

Una altra de les seves mesures estrella d’enguany, el feminista i conciliador avançament del calendari escolar, ha resultat ser un altre propagandístic fiasco. Ni les mares hi han vist cap avantatge, ni el monitoratge estava garantit, ni l’alumnat n’ha sortit beneficiat perquè només han anat a l’escola a jugar i a socarrimar-se, condicions que es repetiran cada inici i final de curs, atès que com a mesures per pal·liar l’emergència climàtica, vostè només ha proposat arreglar quatre persianes espatllades i quatre tendals mal posats. Doncs a qui ha beneficiat aquesta mesura? A les empreses de lleure? A les que subministren els càterings pels dinars a les escoles? Pregunti-s’ho; com també s’hauria de preguntar si l’ocurrència, aplicada amb calçador, afavoria que el professorat pogués preparar com calia el nou currículum de la LOMLOE que tothom sembla que té molta pressa per implementar. Actualment, els equips docents no toquen ni quarts ni hores, ni a l’ESO ni al Batxillerat, i van improvisant assignatures optatives i projectes a dojo, sense cap evidència científica que el mètode sigui realment eficaç. I a tot això, la nova selectivitat ha quedat ajornada per al 2028 perquè ni els suposadament experts tenen clar què i com han d’avaluar. Calien tantes presses?

Parlant d’evidències científiques, el que sí que és una dada inqüestionable són els nefastos resultats obtinguts per l’alumnat a les Proves de Competències Bàsiques que baixen a totes les matèries tant de 6è de primària com de 4t de l’ESO —fins a un escandalós descens de 5 punts en matemàtiques—. Com és que, curiosament, vostè s’oblida d’esmentar-los en el seu balanç propagandístic de final d’any? Pillín, pillín. De debò creu que són únicament imputables a la pandèmia? Ho diu seriosament això? Com que encara li deuen quedar uns dies de vacances, Les Tietes, que sempre vetllem per les millores educatives del país, li posem com a deures que analitzi un seguit de causes que sembla que li han passat per alt: no deu ser que les metodologies que ja fa uns anys que s’estan experimentant no són ni de bon tros tan fiables com ens volen fer creure? No podria ser que l’avaluació per competències i els projectes buidin totalment l’educació de veritable coneixement? No deu ser també que la suposada inclusió d’alumnat amb necessitats educatives especials, sense dotar-la dels recursos econòmics necessaris, no ha estat més que una exclusió de facto de l’esmentat alumnat i ha generat un col·lapse del sistema? Abans de tancar les escoles que s’encarregaven d’atendre aquesta diversitat ara fa cinc anys, no haurien vostès d’haver-se assegurat de traspassar tots els recursos a les escoles ordinàries?

Conseller, si el seu balanç del 2022 és enganyós i esbiaixat, pitjors són encara les mesures de fireta que va anunciar al Parlament com a eines per redreçar el problema

Miri, conseller, si el seu balanç del 2022 és enganyós i esbiaixat, pitjors són encara les mesures de fireta que va anunciar al Parlament com a eines per redreçar el problema. Paradoxalment, ara que els alumnes en saben menys, vostè fa pagar els plats trencats al professorat, obligant-lo a fer cursets de formació que dubtem que resolguin res. Per no parlar dels talleristes de rap i de teatre que diu que ara contractaran i oferiran a les escoles per desenvolupar les habilitats en llengües de l’alumnat. De debò creu que amb aquesta mesura resoldrà la catastròfica evidència que un de cada quatre alumnes no entén el que llegeix quan acaba la primària, dada que el Consell Superior d’Avaluació del Sistema Educatiu ens va proporcionar ja al mes d’octubre? Davant d’aquest tsunami de dades en contra, li és possible seguir dormint el somni dels justos?

Podríem continuar enumerant arguments perquè faci una memòria de l’any que tanquem més ajustada a la realitat, però com que se’ns fa tard i hem de preparar la bossa de cotillón per donar la benvinguda a l’any nou, de moment ho deixarem aquí. No obstant, no ens privarem de manifestar-li que estem en total desacord en el fet que per resoldre aquest desgavell n’hi hagi prou amb les mesures de digitalització de les escoles que vostès anuncien a bombo i plateret, aprofitant la loteria que els cau dels fons europeus Next Generation. Però d’això ja en parlarem a bastament un altre dia.

De moment, li desitgem una bona entrada d’any, ja que el 2022 ha estat ple de retrocessos en educació per culpa de tots aquells que s'entossudeixen a persistir en l’error. 

Salut i, com a vostè li agrada dir, fem-ho tot, fem-ho bé i fem-ho possible… el 2023!

Atentament,

Les Tietes