El pacte Junts-PSOE inicia una nova etapa que no s’havia explorat mai des de la Transició. Si fem una mirada més llarga, podríem fàcilment dir que no hi ha hagut cap situació similar des de 1714, moment en el qual Felip V va imposar el cadastre que va multiplicar dràsticament la pressió fiscal dels catalans. Començava així la discriminació econòmica per raons polítiques sobre els catalans del moment, i que ha arribat fins avui, ara en forma d'un dèficit fiscal proper als 22.000 milions anuals.

Junts va proposar una comissió per avaluar el deute històric de l’Estat amb Catalunya a finals del 2021 que va acabar els seus tràmits i aprovació de conclusions la setmana passada. Les conclusions de la comissió ja s’han fet públiques, però, com a recordatori, i fruit de les compareixences dels 13 economistes experts que hi han participat, podem dir que el deute històric és proper als 456.000 milions d’euros. D’aquest import podríem destacar que la partida social seria la més gran, prop de 375.000 milions, seguit d’infraestructures, 51.000 milions, i de pensions, amb 30.000 milions.

Val a dir que la proposta de Junts per posar en marxa aquesta comissió era disposar de dades i arguments per negociar amb l’Estat els actius i passius en el moment que culminéssim la independència, ja que aquesta era la legislatura del 52% per culminar, i a final del 2021 Junts era al govern i intentava convèncer ERC que calia un full de ruta per culminar la independència, amb la resta de partits i entitats.

Però ja sabem tots com va acabar. Primer ERC va aconseguir que la CUP es desmarqués de l’aprovació del pressupost 2022 i, per tant, ERC es va sentir legitimada per incomplir l’acord que havien signat amb la CUP de posar en marxa una moció de confiança dos anys després i després van incomplir l’acord amb Junts que obligava a negociar de forma conjunta a Madrid amb la força dels 23 diputats.

Sense un finançament adequat, no hi ha un sistema de salut suficient, ni una educació amb visió de futur, ni una transició energètica urgent, ni una protecció social d’acord amb la nostra generació de riquesa

Com que tots tenim ja clar que ERC no tenia cap intenció de culminar la independència en aquesta legislatura, i de fet, va acordar amb el PSOE abandonar la via de la confrontació, hem hagut d’aprofitar els 7 diputats imprescindibles per investir el president Sánchez, per tal de fer allò que s’havia d’haver fet fa 4 anys: exigir al govern espanyol l’establiment d’una negociació bilateral, de tu a tu, amb un verificador internacional d’alt nivell.

I dins d’aquesta negociació, sota el marc definit en l’acord signat entre Junts i PSOE fa unes setmanes, s’hi inclou un primer punt a negociar que és la recaptació de tots els impostos des de la Generalitat de Catalunya, una de les propostes aprovades en les conclusions de la comissió d’estudi del deute històric, però no l'única.

L’acord amb el PSOE parla de la superació dels dèficits i limitacions de l’autogovern, i també que els acords als quals s’arribi han de ser demandes majoritàries del Parlament de Catalunya, on rau la sobirania del poble de Catalunya. Doncs això és el que cal fer en els propers mesos i la base la fixen les conclusions de la comissió del deute històric aprovades gràcies als vots dels grups independentistes, ERC, Junts i la CUP.

Quines són aquestes propostes? El més important és que proposa un acord bilateral i singular per a la sobirania fiscal de Catalunya, no un nou cafè per a tots. Pel que fa a reparar part del deute, hem aprovat la cancel·lació del 100% del deute del FLA, no pas el 20%, ja que, com han reconegut els economistes que han comparegut, s’ha assumit aquest deute a causa de l’infrafinançament continuat durant dècades. També hem inclòs en matèria d’infraestructures la necessitat de fixar terminis per liquidar l’import pendent de l’addicional tercera de l’Estatut i la compensació de les inversions no executades des del 2014, així com un finançament extraordinari per compensar la situació estructural en l’àmbit de sanitat. Per altra banda, hem fet evident que cal que l’Estat cedeixi el 19% dels fons NGEU amb un sistema de control i seguiment.

Però les propostes més importants fan referència a reduir dràsticament el dèficit fiscal futur, i en aquest cas les propostes que hem fet passen per aprovar una llei singular per la transferència a la Generalitat de la gestió i recaptació de tots els impostos generats a Catalunya, així com la creació de l’agència de Seguretat Social catalana que permeti impulsar un sistema de pensions propi que hauria d’iniciar-se amb una guardiola de pensions equivalent al dèficit acumulat de les cotitzacions dels catalans en comparació amb les pensions rebudes i, finalment, cal un mecanisme que permeti compensar de manera automàtica les futures inversions no executades per l’Estat a Catalunya.

Òbviament, aquestes demandes han de formar part de les negociacions entre Junts i PSOE que comencen aquest mes de novembre amb el primer gran punt, que és la cessió del 100% dels tributs a la Generalitat, i haurà d’anar avançant de manera planificada amb la resta de punts.

De com evolucioni aquesta negociació, i d’altres qüestions no menys importants com l’amnistia i l’autodeterminació, dependrà el benestar dels catalans, ja que, sense un finançament adequat, no hi ha un sistema de salut suficient, ni una educació amb visió de futur, ni una transició energètica urgent, ni una protecció social d’acord amb la nostra generació de riquesa. Però també en depèn l’estabilitat del Govern d’Espanya, i per tant, si el president Sánchez té ganes o necessitat de seguir sent president, ja sap què ha de fer.

 

Joan Canadell, diputat de Junts per Catalunya