Més de 700 milions d'euros i 20 anys per construir 40 quilòmetres de doble via. Estes són les xifres de l'obra ferroviària que mos havia de salvar a tots i que esdevé uns dels nyaps més grossos de les últimes dècades. 

Entre Vandellòs i Vila-seca fins avui, dia 13, hi havia via única i ara... ara hi haurà doble via, sí, però prou de dir que el coll de botella s'elimina: la majoria dels trens lo seguiran tenint: l'enllaç de 2 quilòmetres a Vila-seca s'ha construït en via única. Són uns llumeneres. Se veu que han tingut poc temps per a estudiar bé el tema.

A la línia R16, la que creua l'Ebre per la costa, los regionals no milloraran ni en temps de trajecte (més lents que fa 3 anys) ni en freqüències (mos quedem amb les mateixes) i es perdran els quatre Euromeds que ens connectaven amb Tarragona ciutat i Barcelona i que havíem aconseguit que fessen parada a l'Ebre fa 3 anys, després de 20 anys passant de llarg. A canvi, a Tortosa mos posen un únic tren d’alta velocitat i a l'Aldea s’ha avançat al matí l’horari del primer Talgo. Són pedaços insuficients que demostren la manca de planificació i la falta de respecte als usuaris.

Se suposa que si es millora la infraestructura hauria de millorar el servei, tat? Doncs, no. Tenim un Corredor Mediterrani que només és lo segon. Salou i Cambrils perden l'estació que coneixem i el tram de l'Hospitalet de l'Infant a PortAventura, desapareix. Sí, sí, tal qual. La via es desmantellarà. Segle XXI i arranquem los raïls. Tot plegat es fa més difícil d'empassar que un polvoró al mes juny.

Se suposa que si es millora la infraestructura hauria de millorar el servei, tat? Doncs, no. Tenim un Corredor Mediterrani que només és lo segon. Tot plegat es fa més difícil d'empassar que un polvoró al mes juny.

En un context de canvi climàtic i de despoblació dels territoris perifèrics, és esta la gran aposta pel transport públic a les Terres de l’Ebre en particular i al país en general? Si es vol que usem menys el cotxe, cal que es posen trens dignes. Necessitem un transport públic de qualitat que ens permeta no només anar en condicions a Barcelona i Tarragona a estudiar, a treballar o al metge, sinó que també permeta que el turisme visite l'Ebre en condicions (som Reserva de la Biosfera) i que els jóvens puguen, si així ho volen, tornar a casa: en 10 anys les Terres de l’Ebre han perdut 13.000 persones d’entre 25-45 anys, gent jove i formada.

En les properes setmanes s'acabaran d’ajustar les freqüències i les capacitats de les vies (los nous horaris són provisionals fins a principis de març). És lo moment de fer tota la força que puguem per a aconseguir els serveis dignes que la gent es mereix. Pot semblar tard i Renfe, Adif i la Generalitat, cadascú amb la seua part proporcional de responsabilitat, no mos ajuden a ser optimistes però lluitar servix i per això este diumenge vinent, dia 19, les Terres de l'Ebre tornarem a sortir al carrer per a reivindicar un cosa tan senzilla com la dignitat. A les 11h, a l'estació de l'Aldea-Amposta-Tortosa cridarem ben fort: ni un tren menys! I si no mos escolten, també ho tornarem a fer.