Fa unes setmanes vaig acabar el meu recorregut en el projecte Marca Barcelona a l’Ajuntament de Barcelona després de cinc anys apassionants. I en aquest canvi, algú em va fer una pregunta sorprenent: "I si haguessis de gestionar la marca ‘dona’?". Feia temps que una idea em voltava el cap, una idea una mica agosarada que va néixer i ha crescut arran de la meva participació en l’Associació 50a50 i el Consell de Conselleres de l’Observatori Dona Empresa i Economia (ODEE) de la Cambra de Comerç de Barcelona. Dues entitats que agrupen dones professionals que treballen per la igualtat efectiva i real entre dones i homes, seguint l’Objectiu de Desenvolupament Sostenible (ODS) número 5 de l’Agenda 2030 de Nacions Unides. Es considera que és l’ODS imprescindible, el sine qua non de l’assoliment de la resta de metes, de l’erradicació de la fam, de la lluita contra el canvi climàtic, de l’obtenció de la pau. La pau. Creieu que Rússia hauria envaït Ucraïna si estigués liderada per una dona? Doncs això, sine qua non.

Com a especialista en temes de brànding i comunicació, com deia, un dia en una reunió amb l’ODEE la presidenta, Roser Xalabarder, em pregunta: “I si haguessis de gestionar la marca 'dona', com ho faries?”. I l'Anna Mercadé, que és la directora de l’ODEE i també presidenta de 50a50, em mira i alça les celles. Les marques resideixen en la ment de les persones, són la percepció que cadascú de nosaltres tenim de tot el que ens envolta, siguin empreses, ciutats, persones. Dones o homes. Una primera pregunta, per tant, porta a una segona: “Quina és la percepció que es té de les dones al nostre país?”. I una tercera: “Com ajuda el llenguatge a aquesta percepció?”.

Recordo l’expressió quasi automàtica que hem escoltat tants cops arran de la covid-19: “Metges i infermeres”. I resulta que el 53,1% de les persones col·legiades al Col·legi de Metges de Barcelona són dones, són metgesses. El llenguatge condiciona la manera com ens relacionem amb el món. Tal com explica la Dra. Bengoechea, degana de la Facultat de Filosofia i Lletres de la Universitat d’Alcalá de Henares, “el llenguatge reflecteix i, molt especialment, ajuda a construir, la nostra concepció del món i la realitat; és a dir, els termes, les frases i el llenguatge que fem servir per descriure la realitat, les coses i les persones, organitzen la nostra estructura interpretativa d'aquestes”.

El llenguatge, a través del masculí genèric, pot ser el reflex dels estereotips de gènere que impregnen la societat, de vegades encara de forma invisible

Penso, doncs, que el llenguatge, a través del masculí genèric, pot ser el reflex dels estereotips de gènere que impregnen la societat, de vegades encara de forma invisible. Biaixos inconscients de gènere, se’n diu. Però, com trencar-los? Aquí entra la meva expertesa. En el meu camp, es parla de màrqueting d’impacte o màrqueting “de guerrilla” per referir-se a aquelles campanyes que s’associen a una acció d’impacte per connectar la marca amb el seu públic a través d’una experiència sorprenent i compartida. Són normalment accions amb poc pressupost i moltes ganes, iniciatives innovadores, una mica agosarades. Que de vegades no tenen cap altre objectiu més que la reflexió.

La proposta: i si per només un dia ho llegíssim tot en femení? L’objectiu: convidar-vos a la reflexió sobre la invisibilitat de les dones a través del llenguatge amb motiu del 8-M, Dia Internacional de les Dones. No per imposar el femení genèric, sinó per pensar plegats nous camins cap a la igualtat. Aquesta és la idea que ha donat lloc al projecte "Un dia en femení". 50a50 i l’ODEE l’han posat en marxa i el Col·legi de Periodistes de Catalunya hi ha donat suport. I el diari ElNacional.cat i altres mitjans de comunicació ho han fet possible. I avui llegim titulars i textos en clau femenina. Les dones, el 50% de la població, per fi ens identifiquem. L’altre 50% es posa en el nostre lloc per un dia. Ara us toca a vosaltres: reflexioneu, reflexionem, sobre la percepció de la ‘marca’ dona. 

Consol Vancells Casanovas, especialista en brànding, comunicació i màrqueting, membre del Consell de Conselleres de l’ODEE de la Cambra de Barcelona i sòcia de l’Associació 50a50