El mercat europeu de cotxes elèctrics és cada vegada més competitiu. Toyota, històricament coneguda per la seva aposta per la hibridació, fa ara un pas important. La marca japonesa fabricarà el seu primer vehicle 100% elèctric a Europa, i ho farà en la planta de Kolin, a la República Txeca. Aquesta decisió marca un canvi en la seva estratègia després d'anys de prudència respecte als elèctrics.

El model que es produirà encara no s'ha confirmat, encara que tot apunta al Toyota C-HR+, un SUV compacte elèctric de 4,52 metres de llarg. Està basat a la plataforma e-TNGA, i oferirà fins a 600 quilòmetres d'autonomia WLTP, amb versions de 167 a 343 CV de potència. L'arribada d'aquest model col·locarà Toyota en una posició molt més competitiva davant altres fabricants europeus d'elèctrics.

Toyota C HR+

El primer cotxe elèctric de Toyota fabricat a Europa està en marxa

La fàbrica de Kolin ja tenia experiència en producció de Yaris híbrids i de l'Aygo X, però ara s'ampliarà de 152.000 a 173.000 metres quadrats. S'afegiran noves línies d'acoblament de bateries, tallers de soldadura i pintura, i la plantilla creixerà amb 245 nous llocs de treball directes. A més, Toyota pretén que gran part de les peces provingui de proveïdors locals txecs, enfortint la cadena de subministrament europea.

La inversió en aquest projecte supera els 680 milions d'euros, amb una aportació addicional de 64 milions del Govern txec per a les instal·lacions de bateries. El retorn esperat per a l'Estat es calcula en 250 milions d'euros, el que converteix a aquesta operació en una de les més ambicioses al sector de la mobilitat elèctrica a Europa Central.

Després del Bz4x, Toyota està a punt per reforçar la seva estratègia elèctrica

Fa anys que Toyota avalua el mercat elèctric europeu. Els seus primers models, com el Bz4x, no van aconseguir l'impacte esperat, i els seus directius van arribar a declarar que els elèctrics purs no superarien el 30% de quota de mercat global. Tanmateix, la creixent demanda i les polítiques d'electrificació obliguen la companyia a adaptar-se.

Toyota bZ4X

Aquest vehicle elèctric serà el primer model "Made by Toyota" a Europa, diferenciant-se de les versions del Proace que es fabricaven en plataformes de tercers, com Stellantis. Des de 2002, Toyota havia invertit ja 1.320 milions d'euros en la seva planta txeca, consolidant-la com un centre logístic per a diversos països d'Europa Central. Amb la producció del nou elèctric, Kolin es convertirà en un centre clau no només de fabricació, sinó també d'innovació tecnològica, amb bateries i connectivitat com a pilars de l'estratègia.