El mercat de cotxes elèctrics a Espanya ha viscut un canvi significatiu el juliol amb un nou líder mensual en el rànquing de matriculacions. El Toyota bZ4X ha assolit la primera posició amb 604 unitats venudes, desbancant el Tesla Model 3, que durant molt temps ha dominat la categoria. Aquesta dada reflecteix una evolució clara en la preferència dels consumidors i en la dinàmica interna del segment zero emissions.
El segon posat l'ocupa el BYD Dolphin Surf, amb 531 unitats, consolidant-se com una de les grans sorpreses del mes. Aquest model ha irromput amb força en el competit segment B, contribuint al protagonisme creixent de les marques asiàtiques al mercat elèctric nacional. En tercera posició se situa el KIA EV3, que ha tancat el podi amb 493 matriculacions, confirmant l'empenta comercial dels SUV elèctrics compactes de nova generació.
El que crida especialment l'atenció és la pèrdua de terreny del Tesla Model 3, que amb 456 unitats cau a la quarta plaça. Aquest retrocés es produeix en un context on les marques tradicionals i emergents estan reforçant la seva oferta elèctrica, amb propostes cada vegada més competitives en disseny, autonomia i preu. Just darrere es posiciona el BYD Atto 2 amb 333 unitats, seguit molt de prop pel Renault 5, que ha sumat 332 matriculacions després de la seva recent estrena comercial.
Un rànquing agitat per noves incorporacions i caigudes inesperades
El Top 10 de juliol confirma una forta renovació del parc elèctric espanyol. El Skoda Elroq ocupa la setena posició amb 320 unitats, mentre que el Hyundai Inster, també debutant, entra directament en vuitè lloc amb 292 unitats venudes. El MINI elèctric, amb 256 unitats, es manté entre els més venuts, i el Tesla Model Y, habitual en els primers llocs de mesos anteriors, tanca la taula amb 230 unitats.
En aquest sentit, es pot destacar que el lideratge del Toyota bZ4X suposa un fet inèdit fins ara. Encara que la marca japonesa ja comptava amb presència en el segment, aquest ascens a la primera posició evidencia un avenç en l'acceptació de la seva proposta elèctrica per part del públic. Al seu torn, la presència de diverses marques que amb prou feines porten uns mesos al mercat espanyol reflecteix un canvi estructural en les preferències dels compradors.
El mes de juliol ha marcat un punt d'inflexió en la batalla pel lideratge elèctric. La diversitat de nous models, combinada amb la pressió comercial i la creixent competència, ha configurat un escenari molt més obert. El Toyota bZ4X lidera un rànquing en el qual els nouvinguts estan desplaçant els dominadors històrics, i tot indica que la segona meitat de l'any mantindrà aquesta tendència.