Dacia tenia molt clar quan va aterrar al nostre mercat quin era la seva idea i la seva intenció: convertir-se en una de les marques de referència per als conductors que busquen, abans que res, una excel·lent relació entre la qualitat i li preo dels seus cotxes. Sobretot aquells conductors que no tinguin un alt pressupost per a un cotxe nou.

En aquest sentit, si bé és cert que el principal ganxo comercial de Dacia són els preus dels seus Sandero o Duster (els seus models top vendes a Espanya) més senzills, a la marca romanesa saben molt bé que, al final, la majoria dels seus clients opten per acabats superiors al d'accés i opcions mecàniques més ben dotades.

Aquesta és precisament la idea de posar un preu d'accés tan baix. Anar a buscar opcions mecàniques més altes i a buscar millors equipaments acaba equiparant aquests models a les versions més bàsiques de marques generalistes com Seat, i allà és on Dacia ha guanyat la batalla.

Fa molts anys que el Sandero és el model més venut directament a particulars, mentre que el Duster pot presumir d'haver acabat el 2021 en la tercera posició també quant a vendes de particulars.

Un èxit, el de Dacia a Espanya que, ull, no són pocs els que ja deixen molt clar que podria tenir data de caducitat. I aquesta no és cap altra que quan els elèctrics es converteixin en els models més populars.

El perill de l'electrificació per a Dacia

De moment, com bé saben a Dacia, els elèctrics té una quota de mercat mínima i Espanya és, com bé anunciava i denunciava el CEO de Seat fa poc, un dels països més retardats a Europa sobre això.

El problema per a Dacia no és tant que les generalistes s'estiguin posant les piles quant als elèctrics, sinó que són algunes les firmes de cotxes low cost que estàn més avançats que els romanesos en matèria de models elèctrics.

El Dacia Spring, per molt elèctric i barat que sigui, és un model destinat únicament a una conducció urbana, per la qual cosa és evident que molts ho descarten directament. No passa ni, sobretot, passarà el mateix amb models de marques que ja estan movent fitxa i que arriben des de la Xina com MG, BYD, DSFK o Aiways, que ja ho tenen tot preparat per aterrar a Europa per cobrir el segment dels low cost elèctrics.

Evidentment a Dacia tenen encara marge de maniobra ja que encara falten uns quants anys perquè els elèctrics sobrepassin quant a vendes els models de combustió. Això sí, els romanesos no poden adormir-se en els llorers.