Per molt que segurament tal com estan els preus actualment de la gasolina i el dièsel la paraula barat no és que sigui precisament la més adequada, cap tenir en compte que no són pocs els experts que asseguren que els preus actuals pot ser que siguin vistos en un futur com a preus molt baixos, tal com ocorre ara amb els preus que vèiem al nostre país i a Europa fa unes dècades.

I és que, més enllà de tots els conflictes i totes les crisis pels quals està passant aquesta indústria, no ha estat cap altre que el director executiu de l'IEA, l'Agència Internacional d'Energia, Fatih Birol, el que ha apuntat en el Financial Times que, segons els estudis d'aquesta agència, el pic de demanda dels combustibles fòssils haurà arribat a la seva fi abans que acabi aquesta dècada.

Fa molt poc eren alguns els experts que asseguraven que, per molt que evidentment en el futur els combustibles fòssils no anaven a tenir gaire presència, fins i tot en quedaven uns quants anys més en aquest sentit. Unes previsions que contrasten amb què té l'esmentada agència, o almenys això és el que ha apuntat el director executiu.

La previsió que anticipa una pujada de preus més gran dels combustibles

Birol no ha pogut ser més clar en aquest sentit apuntant que "el topall de demanda de combustibles fòssils es produirà en aquesta dècada", la qual cosa significa que en uns anys no hi haurà menys petroli però no menys demanda, la qual cosa evidentment implicarà un augment notable dels preus.

"Aquesta és la primera vegada que es veu un pic en la demanda de cada combustible en aquesta dècada [gas natural, petroli i carbó], abans del que molta gent anticipava", ha apuntat també el responsable de l'IEA argumentant, això sí, que "encara que els combustibles fòssils assoliran el seu punt màxim aquesta dècada en termes estructurals, encara hi pot haver pics, caigudes i estancaments al camí cap a baix. Per exemple, les onades de calor i les sequeres poden provocar augments temporals en la demanda de carbó en augmentar l'ús d'electricitat i alhora asfixiar la producció hidroelèctrica".

L'auge de les energies renovables així com el boom també dels cotxes elèctrics, cotxes que cada vegada es vendran més a nivell mundial, són dos dels causants de què els combustibles fòssils vagi a tenir una sortida del mercat abans del que molts anticipaven fa un temps.