El president d’Ucraïna, Volodímir Zelenski, ha presentat per primera vegada de manera detallada els 20 punts del pla de pau elaborat conjuntament per Kíiv i Washington, i ha reiterat la seva disposició a arribar a un acord sobre la qüestió territorial al Donbàs, un dels aspectes que encara continuen oberts en les negociacions.
En una conversa amb periodistes celebrada dimarts, i recollida aquest dimecres pels mitjans ucraïnesos, Zelenski va assegurar que els representants de la Casa Blanca ja han traslladat el contingut del pla a l’enviat del Kremlin. El president ucraïnès ha expressat, a més, l’esperança que els pròxims contactes entre Washington i Moscou tinguin lloc aquest mateix dimecres, en un intent d’avançar cap a una sortida diplomàtica al conflicte.
Eleccions a Ucraïna?
Zelenski també ha explicat que, si Rússia accepta el pla de pau elaborat amb el suport dels Estats Units, l’acord podria ser sotmès a ratificació institucional a Ucraïna. Segons ha detallat, el document podria ser validat pel Parlament ucraïnès o bé sotmès a un referèndum d’àmbit nacional, amb una consulta clara de “sí” o “no”. El president no ha descartat que aquesta votació es pugui celebrar de manera simultània amb unes eleccions presidencials.
En declaracions a periodistes recollides aquest dimecres per l’agència Interfax, Zelenski ha subratllat que les garanties de seguretat previstes en el pla només podrien entrar en vigor si l’acord és aprovat de manera jurídicament vinculant pel Parlament o ratificat mitjançant referèndum. D’acord amb el full de ruta plantejada, un cop signat l’acord de pau o durant la seva implementació, la Rada Suprema podria votar per fixar la data de les eleccions presidencials.
El cap d’Estat ha advertit, però, que la celebració de comicis estaria condicionada al compliment de diversos requisits previs. Entre ells, un alto el foc sostingut durant almenys 60 dies, que permeti una desescalada efectiva del conflicte i faci possible la desmobilització parcial del personal de les Forces Armades perquè pugui exercir el dret a vot. Tot i això, Zelenski ha precisat que la llei marcial no es podria aixecar de manera immediata després de la signatura d’un eventual acord de pau, sinó que caldrien encara diversos mesos.
Només després d’aquest període, ha afegit, es podrien plantejar eleccions parlamentàries i locals, atesa la complexitat logística i l’ampli abast de la participació requerida en aquests processos. “Sense seguretat, la legitimitat quedaria en qüestió”, ha advertit el president ucraïnès, tot assegurant que aquestes condicions ja han estat explicades als socis internacionals d’Ucraïna.
