Donald Trump està decidit a continuar amb les seves retallades a la cooperació i el desenvolupament. L'última víctima ha estat projecte de conservació de ximpanzés Hope Through Action, impulsat per la primatòloga Jane Goodall. Segons han apuntat diversos mitjans internacionals aquest projecte, llançat el novembre de 2023 pel Jane Goodall Institute (JGI), perdrà gairebé 30 milions de dòlars (26 milions d'euros) en finançament del govern dels Estats Units. L'Agència dels Estats Units per al Desenvolupament Internacional (USAID) va atorgar a l'institut 29,5 milions de dòlars per al projecte, però ara ha anunciat que els retirarà després de la decisió del president dels Estats Units de retallar la major part del finançament d'ajuda exterior del país.

Hope Through Action va néixer el 2023 com un projecte de cinc anys amb l'objectiu protegir els ximpanzés en perill d'extinció i restaurar els seus hàbitats mitjançant la reforestació i la conservació liderada per la comunitat. La retirada dels fons de l'USAID s'ha produït només 18 mesos després. El projecte de Goodall, realment, va ser "la continuació d'una col·laboració de 20 anys amb USAID per promoure la governança local i la conservació dels recursos naturals a l'oest de Tanzània", explica la directora del JGI a Àustria, Diana Leizinger, al mitjà britànic The Independent.

Segons Leizinger, "la tasca del JGI a la regió i al país ha estat fonamental per donar suport a generacions de ximpanzés durant els darrers 65 anys de treball a Tanzània, inclosos els aproximadament 2.000 ximpanzés que hi viuen avui dia". A més a més, adverteix que la retirada de l'USAID podria tenir conseqüències ecològiques més àmplies. En aquest sentit, la directiva directora del JGI, assenyala que "aquesta capacitat crítica ha portat a la designació de 700.000 hectàrees com a reserves forestals i a una reducció del 50% de les taxes de desforestació en el paisatge". 

Segons el Fons Mundial per a la Natura (WWF, per les seves sigles en anglès), els ximpanzés s'han extingit en tres països africans i la seva població en estat salvatge ha baixat de milions fins a 300.000 exemplars. Goodall, qui ha defensat la protecció dels ximpanzés durant més de sis dècades, ja va criticar Trump en el seu primer mandat quan aquest va signar una ordre executiva que desmantellava el pla d'energia neta de Barack Obama. L'administració Trump ha passat la tisora als fons de l'USAID des de gener amb l'argument que aquests "no estan alineats amb els interessos americans" i recentment ha anunciat que demanarà al Congrés l'aprovació d'una retallada que posi fi a la línia telefònica directa nacional de prevenció del suïcidi LGBTQ+

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!