Les hores passen i l'oxigen escasseja dins del submarí que va emprendre el viatge de diversos dies per descobrir de primera mà les restes del Titanic. Aquestes estan situats en les coordenades 41°43'57.0"N 49°56'48.8"W. La desaparició del submergible molt a prop d'aquest punt amb cinc persones a bord, el pilot i quatre passatgers, es va notificar dilluns passat, poc després de perdre contacte amb terra ferma diumenge, segons l'empresa promotora OceanGate Expeditions. La Guàrdia Costanera dels Estats Units contínua buscant a la zona propera a l'illa canadenca de Terranova mentre l'aire respirable era ahir de tan sols 40 hores, el que ara suposa poc menys d'un dia de vida. Però les esperances es mantenen: un avió canadenc va sentir un soroll que podria haver desprès el submarí Titan, que ha donat una glopada d'aire fresc als rescatadors.

🔴 DIRECTE | Última hora del submarí desaparegut a l'Atlàntic

 

A l'interior del submarí turístic viatgen el multimilionari britànic Hamish Hardin, propietari d'Action Aviation; l'expert francès en busseig i el Titanic, Paul Henry Nargeolet —conegut com a "Monsieur Titanic"—, i el destacat empresari pakistanès Shahzada Dawood i el seu fill, Suleman. Tots ells van desemborsar una quantitat propera als 250.000 dòlars per vuit dies i set nits d'expedició, una aventura per descobrir de primera mà el que queda del vaixell que va naufragar l'any 1912. Un creuer submarí VIP que ha quedat encallat en un punt de no retorn i amb poques possibilitats de ser trobat a l'ampli oceà Atlàntic. En aquests moments, els passatgers i el pilot estarien immersos en la completa foscor, el fred i el dens mar del fons atlàntic.

Així està ara el dispositiu de recerca del submarí

L'esperança es manté i els equips de rescat de diversos països segueixen endavant per localitzar el submarí. En aquests moments, un vaixell amb capacitat per operar drons sota l'aigua i diversos avions de la Guàrdia Costanera nord-americana i de les Forces Armades canadenques, equipats amb alta tecnologia, són part de l'operatiu que treballa contra rellotge per trobar al submergible turístic desaparegut. "Les nostres tripulacions de la Guàrdia Costanera i dels governs dels Estats Units i el Canadà i el sector privat han estat treballant dia i nit per portar totes les capacitats que tenim per trobar el submergible i ubicar aquestes persones", va apuntar aquest dimarts a ABC News John Mauger, comandant de la Guàrdia Costanera.

Vaixells de guerra de l'armada dels Estats Units cercant el submarí / DAVID ARQUIMBAU SINTES - EFE
Vaixells de guerra de l'armada dels Estats Units cercant el submarí / DAVID ARQUIMBAU SINTES - EFE

Tan àrdua i excepcional és la recerca que fins i tot el Pentàgon ha alertat del moment en què es troba el dispositiu. La viceportaveu de Defensa, Sabrina Singh, va explicar aquest dimarts que el departament està ajudat en les tasques de recerca i que des de dilluns hi ha dos avions C-130 sobrevolant l'àrea. També s'espera que aviat arribi l'ajuda europea del Regne Unit, Alemanya i França. Aquest últim, a més, ha enviat un vaixell equipat d'un robot submarí de l'institut de ciències oceàniques Ifremer.

El submarí únic que els experts van desaprovar

OceanGate Expeditions és l'única companyia que té un submarí capaç d'arribar al fons de l'oceà per veure les restes del Titanic de prop. Si el casc del submergible està intacte i no s'ha produït cap mena de complicació durant el viatge d'exploració, els ocupants seguirien amb vida i encara serien a temps de trobar-los i retastar-los. Cal recordar que, respecte a l'aparell subaquàtic de la companyia nord-americana, el 2018, tal com ha publicat el rotatiu nord-americà The New York Times, els experts de la Marine Technology Society es van posar en contacte amb el director executiu d'OceanGate per expressar la seva "preocupació unànime" pel Titan. Entre altres coses, van advertir de problemes "catastròfics" de disseny.