El president dels Estats Units, Donald Trump, ha plantejat la creació d’una missió naval internacional amb l’objectiu de garantir la seguretat a l’estret d’Ormuz, un pas marítim clau per al comerç mundial de petroli que actualment es troba bloquejat per l’exèrcit iranià. La iniciativa pretén assegurar que aquesta ruta estratègica torni a funcionar amb normalitat i romangui “oberta i segura” per al trànsit marítim. El líder de la Casa Blanca ha defensat que l’operació hauria de comptar amb la participació d’altres països especialment afectats per l’impacte del bloqueig sobre els mercats energètics globals. En aquest sentit, ha expressat la seva “esperança” que nacions com “la Xina, França, Japó, Corea del Sud o el Regne Unit” decideixin acompanyar els vaixells nord-americans en una operació destinada a reobrir l’estret, de la qual no ha concretat quan podria posar-se en marxa ni com s’organitzaria exactament.
En un missatge publicat a la seva plataforma Truth Social, Trump ha assegurat que els bombardejos conjunts dels Estats Units i Israel han deixat “destruïda al 100% la capacitat militar” de l’Iran després de dues setmanes d’ofensiva. Tot i aquesta afirmació, el mateix president ha admès que Teheran encara pot provocar alteracions al trànsit marítim amb accions relativament simples. Segons ha dit, a la República Islàmica li resulta “fàcil enviar un parell d’avions no tripulats [drons], col·locar mines o llançar míssils”. En aquest context, ha insistit en la necessitat que “l’estret d’Ormuz deixi de ser una amenaça per part d’una nació que ha estat completament decapitada”. “Mentrestant, els Estats Units bombardejaran sense pietat la costa i continuaran enfonsant vaixells iranians. D’una manera o altra, aviat aconseguirem que l’estret d’Ormuz quedi obert, segur i lliure”, ha conclòs.
L'Iran colpeja allà on fa més mal
L’estret d’Ormuz és una artèria clau del sistema energètic mundial. Per aquest pas marítim circula aproximadament el 20% del petroli i el gas que es comercia al planeta, i països com l’Iraq, Kuwait o Qatar depenen completament d’aquesta ruta per exportar el seu cru. A banda de tallar el trànsit per l’estret, l’Iran ha començat aquesta setmana a col·locar mines navals a la zona. Eliminar-les podria requerir setmanes, tot i que l’exèrcit nord-americà afirma haver destruït diversos vaixells miners iranians. La tensió ha sacsejat els mercats energètics i ha obligat a reaccionar la comunitat internacional. Els membres de l’Agència Internacional de l’Energia (AIE) han acordat desbloquejar 400 milions de barrils de reserves estratègiques —l’equivalent a uns 20 dies de trànsit normal per Ormuz— en la que seria l’operació més gran d’aquest tipus a la història.
