El president dels Estats Units, Donald Trump, ofereix aquest dissabte a la tarda una roda de premsa des de la seva residència de Mar-a-Lago, hores després d’anunciar la captura del president veneçolà Nicolás Maduro i de la seva dona, Cilia Flores, en una operació militar sorpresa al país sud-americà. Segons el règim bolivarià, els atacs han afectat tant instal·lacions militars com zones habitades a Caracas i als estats de Miranda, Aragua i La Guaira. A les 17:00, hora catalana, Trump compareix per donar més explicacions. Segueix aquí tots els detalls en directe.
Fins aquí el seguiment en directe de la compareixença de Donald Trump sobre l'atac a Veneçuela. Gràcies per la seva confiança. Bona vesprada.
Mentre Maduro es dirigeix a Nova York, l'alcalde de la ciutat, Zohran Mamdani, ha qualificat la seva captura d'"acte de guerra" que viola el dret internacional i federal. El demòcrata, que fa tres dies que és batlle ha revelat que ha sigut informat de l'operació, així com de la "prevista presó de Maduro sota custòdia federal aquí a la ciutat de Nova York". "Aquesta descarada recerca d'un canvi de règim no només afecta els que són a l'estranger, sinó que també afecta directament els novaiorquesos, incloent-hi desenes de milers de veneçolans que consideren aquesta ciutat casa seva", ha afegit.
I was briefed this morning on the U.S. military capture of Venezuelan President Nicolás Maduro and his wife, as well as their planned imprisonment in federal custody here in New York City.
— Mayor Zohran Kwame Mamdani (@NYCMayor) January 3, 2026
Unilaterally attacking a sovereign nation is an act of war and a violation of federal and…
Els vestigis del govern de Maduro fora de Veneçuela han sol·licitat formalment una sessió d’emergència del Consell de Seguretat de l'ONU arran de l’operació militar dels Estats Units al país. Ha sigut l’ambaixador veneçolà a la institució, Samuel Moncada, que ha instat l’organisme a condemnar l’actuació de Washington i a prendre mesures perquè els Estats Units “responguin pels crims d’agressió comesos”.
Fa pocs minuts, Trump ha compartit una sèrie d'imatges a la seva plataforma Truth Social, que semblen mostrar-lo a ell i a altres alts càrrecs nord-americans observant els atacs a Veneçuela i la captura del president Nicolás Maduro i la seva dona.


En sintonia amb Sánchez, França també ha denunciat que l'operació dels Estats Units a Veneçuela viola el dret internacional. Així ho ha expressat el ministre d'Afers Exteriors francès, Jean-Noël Barrot, que ha lamentat que l'atac "contravé el principi de no ús de la força", que és fonamental en el dret internacional. "França reitera que no es pot imposar cap solució política duradora des de fora i que són els pobles sobirans els qui han de deicidir el seu futur". L'operació dels Estats Units tindrà "greus conseqüències per a la seguretat global", ha afegit.
En confisquant le pouvoir au peuple vénézuélien, en le privant de ses libertés fondamentales, Nicolás Maduro a porté une atteinte grave à sa dignité et à son droit à l'auto-détermination. La France s'est engagée avec constance, notamment par ses actions de médiation, en faveur du…
— Jean-Noël Barrot (@jnbarrot) January 3, 2026
Sánchez rebutja l'atac a Veneçuela
"Espanya no va reconèixer el règim de Maduro. Però tampoc no reconeixerà una intervenció que viola el dret internacional i empeny la regió a un horitzó d'incertesa i bel·licisme. Demanem a tots els actors que pensin en la població civil, que respectin la Carta de les Nacions Unides i que articulin una transició justa i dialogada", ha piulat el president del govern espanyol, Pedro Sánchez.
España no reconoció al régimen de Maduro. Pero tampoco reconocerá una intervención que viola el derecho internacional y empuja a la región a un horizonte de incertidumbre y belicismo.
— Pedro Sánchez (@sanchezcastejon) January 3, 2026
Pedimos a todos los actores que piensen en la población civil, que respeten la Carta de…
Un altre dels titulars de la roda de premsa ha arribat en el seu tram final, quan Trump ha establert un paral·lelisme entre Cuba i Veneçuela. El president ha expressat que l'illa caribenya és una "nació fallida", mentre que Rubio l'ha qualificat de "desastre". "És molt similar en el sentit que volem ajudar la gent de Cuba, però també volem ajudar les persones que són obligades a sortir de Cuba i que viuen en aquest país", ha dit el líder de la Casa Blanca. "Si visqués a l'Havana i fos al govern, estaria almenys una mica preocupat", ha afegit el secretari d'Estat nord-americà.
En la mateixa línia, el senador Andy Kim ha escrit en una publicació a X que "els secretaris Rubio i Hegseth van mirar tots els senadors als ulls fa unes setmanes i van dir que no es tractava d'un canvi de règim". No confiava en ells llavors i ara veiem que van mentir descaradament al Congrés", ha lamentat. Per la seva banda, el congressista Jason Crow, demòcrata, ha afegit que "l'administració Trump va mentir repetidament al Congrés i al poble americà sobre Veneçuela. Una vegada i una altra, van declarar que no es tractava d'un canvi de règim", ha dit.
Secretaries Rubio and Hegseth looked every Senator in the eye a few weeks ago and said this wasn’t about regime change. I didn’t trust them then and we see now that they blatantly lied to Congress. Trump rejected our Constitutionally required approval process for armed conflict… https://t.co/wdXm21gHnA
— Senator Andy Kim (@SenatorAndyKim) January 3, 2026
L'operació a Veneçuela ha despertat moltes crítiques internes. Els demòcrates acusen l'administració Trump de mentir al Congrés en informes classificats anteriors sobre Veneçuela, insistint que el secretari d'Estat, Marco Rubio, i el secretari de Defensa, Pete Hegseth, van dir als congressistes que el canvi de règim no era el seu objectiu. La membre de més alt rang de Relacions Exteriors del Senat, Jeanne Shaheen, ha advertit que no sap res sobre cap "estratègia a llarg termini" sobre Veneçuela i ha dit que la Casa Blanca els "ha enganyat constantment".
Maduro podria haver mort
Sobre la possibilitat que el líder bolivarià hagués mort durant l'operació del Pentàgon, Trump ha dit que "podria haver passat". "Estava intentant fugir a un lloc segur i no ho va aconseguir perquè la nostra gent va ser molt ràpida", ha explicat el republicà sobre el moment de la captura, en el qual, destaca, "hi va haver molt de foc encreuat".
Després de la compareixença de Trump, queda ben clar que els Estats Units aprofitaran les reserves de petroli de Veneçuela. Així ho ha fet saber el líder de la Casa Blanca, que ha celebrat que la caiguda de Maduro obrirà la porta a les vastes reserves del país, una mesura que té el potencial de remodelar el mercat energètic mundial. "Farem que les nostres grans companyies petrolieres dels Estats Units, les més grans del món, hi entrin, gastin milers de milions de dòlars, arreglin la infraestructura molt deteriorada i comencin a generar diners per al país", ha dit el republicà des de Mar-a-Lago.
"Dirigirem el país"
Aquestes han estat les paraules de Trump sobre el govern provisional que Washington implantarà a Veneçuela:
Trump on Venezuela: “We are going to run the country.” pic.twitter.com/jMKKWQX5fG
— Republicans against Trump (@RpsAgainstTrump) January 3, 2026
Quin serà el paper de María Corina Machado?
La màxima opositora de Maduro fins a la seva caiguda, María Corina Machado, guanyadora del Nobel de la Pau, ha estat descartada per Trump com a possible presidenta de Veneçuela. El líder de la Casa Blanca ha declarat que "seria massa difícil per a ella, ja que no té el suport intern ni el respecte del país". Hores abans de la compareixença de Trump, Machado havia celebrat la intervenció militar dels Estats Units al seu país. "Estem a punt per prendre el país", ha assegurat la Nobel de la Pau en un comunicat.
De moment, la presidenta de Veneçuela és Delcy Rodríguez, la qual ha jurat el càrrec avui i ha acceptat treballar amb els Estats Units, segons ha revelat Trump. "Suposo que ella és la presidenta", ha dit el president. El secretari d'Estat, Marco Rubio, ha parlat amb Rodríguez, i ella ha acceptat treballar amb Washington: "Ha tingut una llarga conversa amb en Marco i ha dit que faria el que calgués. No tenia cap altra opció".
El més destacat: un govern provisional a Veneçuela
Trump ha anunciat un govern provisional per a Veneçuela gestionat pels Estats Units. El republicà vol assegurar-se que "el país estigui ben dirigit" i, per aquest motiu, s'està duent a terme la designació dels encarregats de governar. "Aviat us farem saber qui són aquestes persones".
🔴 Finalitza la roda de premsa de Trump sobre l'atac a Veneçuela.
Sobre Putin, Trump ha revelat que mai ha parlat amb ell sobre Maduro, però ha declarat que no li agrada gens el que està fent a Ucraïna. "Ha matat molta gent", ha dit. "El mes passat van morir 30.000 soldats russos i jo vull aturar aquesta dinàmica", però, per poder fer-ho, assegura que "és necessari que els aliats de l'OTAN elevin la despesa en defensa al 5%".
Cuba, pròxim objectiu?
Sobre Cuba, que podria ser el pròxim objectiu de la Casa Blanca veient el precedent d'aquest dissabte, Trump ha dit que "no està bé, és un tema que abordarem en el futur". En aquest moment, Rubio, que és d'origen cubà, ha sigut molt més agressiu: "Cuba és un desastre, és dirigida per un home senil i és un desastre", ha reblat abans d'assegurar que "Cuba va colonitzar Veneçuela".
L'ombra de Rússia i l'Iran
En ser preguntat sobre els aliats de Veneçuela, Trump ha anunciat que "estem intentant solucionar les coses amb tothom, però aquests països volen el nostre petroli". "El més important és que els veneçolans tornaran a tenir un país, deixarà d'estar podrit", ha explicat el republicà, que no ha volgut dir massa sobre els potencials efectes de l'atac i la resposta dels enemics de Washington.
Sobre la polèmica respecte a la unilateralitat dels Estats Units, Rubio ha respost que "no és el tipus de missió que requereix aprovació del Congrés". Els demòcrates a Washington han denunciat aquest dissabte que Trump no ha seguit els processos establerts per la legalitat nord-americana per a operacions com la que ha estat perpetrada a Veneçuela, que requeria l'aprovació d'una majoria.
Els periodistes han preguntat a Trump sobre el govern provisional de Veneçuela, el qual estarà destinat a "protegir les reserves de petroli" i comptarà amb tropes sobre el terreny. "Dirigirem el país de manera justa i portarà molts diners a la gent", ha dit. El republicà ha denunciat que el règim bolivarià "va robar els Estats Units" i ara hi haurà "noves persones" que dirigiran el país, encara pendents a designar. "Veneçuela és un país mort ara mateix, com ho eren els Estats Units fa un any".
"No és un president legítim"
El secretari d'Estat nord-americà, Marco Rubio, ha dit que el líder del règim bolivarià no era reconegut per moltes nacions en l'àmbit internacional. A més, ha fet broma amb la recompensa de 50 milions que pesava sobre Maduro: "Ens l'hem estalviat". El republicà ha declarat que el mandatari veneçolà era una amenaça per als Estats Units que no va deixar de "fer-se el fatxenda".
"Maduro i la seva dona van rendir-se", ha dit Caine. Els helicòpters van començar l'operació d'extracció, moment en què les defenses veneçolanes van respondre sense arribar a impactar en més enllà d'una aeronau. El militar ha explicat que els capturats van arribar als Estats Units a les 3:29 de la matinada (hora local). "Aquesta operació és la mostra del compromís dels Estats Units amb la justícia", ha conclòs.
Caine revela que ho van estudiar tot sobre Maduro: els seus moviments, el que menjava, les seves mascotes. "Els nostres homes estaven esperant des de Nadal per portar a terme l'operació". Segons el militar d'alt rang, Trump va ordenar l'atac cap a les 22 hores de Nova York, quan van començar a enlairar-se aeronaus. "Milers d'hores d'experiència volaven ahir, el més jove tenia 22 anys i el més gran 49". En arribar a Caracas, van destruir els sistemes de defensa aèria per protegir els helicòpters que portaven l'exèrcit de terra, responsable de la captura de Maduro. "Van procedir amb rapidesa i disciplina cap a l'objectiu mentre arrestaven els acusats".
"Un atac per terra, mar i aire"
Ara, el president de l'Estat Major, Dan Caine, dona detalls tècnics sobre l'operació i revela que fa mesos que es va començar a dissenyar "per terra, mar i aire". El militar revela que la missió va ser dissenyada meticulosament i "només els Estats Units podien fer-la". "No podem explicar la complexitat de l'atac", una operació amb més d'un centenar d'aeronaus implicades, mantenint l'element de sorpresa tàctic, en la qual "el fracàs no era una opció".
Pren la paraula el secretari de Guerra dels Estats Units, Pete Hegseth, el qual ha qualificat d'"històrica" l'operació a Veneçuela. "Estic impressionat pels nostres homes". El líder del Pentàgon també ha elevat l'atac a Caracas com a exemple dissuasiu per a potencials enemics, "com l'Iran". "Trump es pren molt seriosament el fet de protegir els nostres ciutadans, dominem l'hemisferi occidental".
"Assegurarem les nostres fronteres, aixafarem els càrtels de la droga i protegirem els nostres ciutadans", ha dit Trump, que ha amenaçat qualsevol potencial enemic, per al qual "aquesta operació ha de servir d'avís per a aquells que volen violar la sobirania nord-americana".
Sobre el futur de Maduro i la seva dona, Trump ha anunciat que "assumiran responsabilitats". El republicà fa estona que està culpant Maduro de fets extremadament tràgics relacionats amb el narcotràfic. "El dictador Maduro ha ajudat els càrtels de la droga que operen a la nostra frontera, ha provocat multitud de morts als Estats Units".
Per assegurar aquest suposat procés de transició democràtica anunciat per Trump, l'exèrcit dels Estats Units ha preparat "una segona onada d'atacs" que serà activada en cas que sigui necessari. Tot i això, el republicà no espera aquest escenari i ha previst que els veneçolans no trigaran massa a veure com "el canvi portarà milers de milions de dòlars al país, gràcies a l'alliberament del petroli". "Perquè el poble veneçolà sigui ric i se senti segur. Ja no patiran més", ha reblat.
Govern nord-americà provisional
Trump ha revelat que la Casa Blanca dirigirà Veneçuela "per assegurar una transició segura, adequada". "No podem permetre que algú malvat torni a prendre les regnes del poder del país", ha dit, per la qual cosa s'hi quedaran "fins que faci falta".
"Ens estaven esperant, sabien que arribàvem, però ràpidament els vam aconseguir incapacitar", ha explicat el president nord-americà, que ha insistit en el fet "que ha sigut una cosa increïble". "Ni un sol soldat nord-americà mort, cap equipament militar destruït", ha celebrat, abans de celebrar que "som l'exèrcit més fort del món, amb capacitats i coneixement que cap enemic es pot imaginar".
"Una de les demostracions de poder més grans"
Trump ha començat lloant l'atac del Pentàgon, que ha qualificat d'"operació militar excel·lent a Veneçuela". "Ha sigut un assalt no vist des de la Segona Guerra Mundial, una operació al cor de Caracas per portar el dictador Nicolás Maduro davant la justícia".
🔴 Trump apareix davant de les càmeres. Comença la roda de premsa sobre l'atac dels Estats Units a Veneçuela.
Primera imatge de Maduro
Trump ha publicat la primera foto de Maduro després de la detenció a Caracas. Apareix emmanillat i vestit en xandall.

Els atacs aeris s’haurien concentrat a la base militar de Fuerte Tiuna, el principal complex militar del país, situat al sud de la capital, que ha quedat completament sense subministrament elèctric. També s’han reportat atacs a la base aèria de La Carlota, així com a altres instal·lacions militars de Caracas, entre elles el Cuartel de la Montaña, on reposen les restes d’Hugo Chávez.
Diverses columnes de fum han inundat el paisatge de Caracas durant l'atac dels Estats Units.
Footage which appears to show U.S. Army CH-47G “Chinook” Special Operations Helicopters, likely with the 160th Special Operations Aviation Regiment (SOAR), over the Venezuelan capital of Caracas. pic.twitter.com/60DCRoTeFQ
— OSINTdefender (@sentdefender) January 3, 2026
Nicolás Maduro s’havia convertit en una obsessió per Donald Trump. Des de l’arribada del president republicà a la Casa Blanca el passat gener, capturar el líder chavista veneçolà era un dels objectius de la seva administració. Ara, un cop detingut, des d'ElNacional.cat t'expliquem quin serà el seu futur.
Què en pensen els Veneçolans?
Els carrers de Caracas recullen opinions dividides sobre la detenció del president Nicolás Maduro en l’operació militar dels Estats Units. Segons recull Reuters, molts veneçolans esperen un canvi, tot i la incertesa. “Ara és el moment de la transició en aquest país”, ha dit Ronald Galuee, que creu que la situació ha de desencallar-se aviat. Juan Carlos Rincón ha apel·lat a la fe: “Estem en mans de Déu… Només ell sap què pot passar”. Per la seva banda, Franklin Jiménez ha criticat l’operació: “Els EUA no haurien d’haver capturat Maduro; això generarà un conflicte encara pitjor”.
Trump parlarà sobre els esdeveniments a Veneçuela des de Mar-a-Lago, però, com és habitual en aquest tipus de compareixences, fa tard.
La detenció de Maduro marca la fi d'una era i obre un procés de transició incert a Veneçuela. Encara és aviat per saber qui prendrà les regnes del poder a la nació llatinoamericana, també per predir si l'atac dels Estats Units posarà punt final al règim bolivarià.
A l'espera que aparegui Trump, la fiscal general dels Estats Units, Pam Bondi, ja ha anunciat que Maduro i la seva dona han estat imputats formalment, després de l’operació que ha conduït a la seva detenció, de diversos delictes relacionats amb el narcoterrorisme, el narcotràfic i la tinença d’armes i artefactes destructius.
Nicolas Maduro and his wife, Cilia Flores, have been indicted in the Southern District of New York. Nicolas Maduro has been charged with Narco-Terrorism Conspiracy, Cocaine Importation Conspiracy, Possession of Machineguns and Destructive Devices, and Conspiracy to Possess…
— Attorney General Pamela Bondi (@AGPamBondi) January 3, 2026
La líder de l'oposició veneçolana i Premi Nobel de la Pau, María Corina Machado, ha celebrat la captura del president del país, Nicolás Maduro, per part dels EUA, assegurat que ha arribat "l'hora de la llibertat" per a Veneçuela i reclamat a l'exèrcit veneçolà que reconegui Edmundo González com a president del país. "Davant la seva negativa (de Maduro) a acceptar una sortida negociada, el govern dels Estats Units ha complert la seva promesa de fer valer la llei. Ha arribat l'hora que la sobirania popular i la sobirania nacional regeixin al nostre país", ha manifestat l'opositora.
Venezolanos, llegó la hora de la libertad. pic.twitter.com/ehy20V1xm9
— María Corina Machado (@MariaCorinaYA) January 3, 2026
Durant l'atac, el cel ha quedat il·luminat per llampades, forts sorolls de detonacions, grans incendis i el sobrevol constant i a molt baixa altura d'helicòpters de l'exèrcit nord-americà. Els ciutadans no han trigat a enregistrar els fets i publicar-los a les xarxes socials, on han trigat ben poc a viralitzar-se.
JUST IN: 🇻🇪🇺🇸 Large explosions seen in Venezuela as suspected US strikes unfold.
— Meme Demon (@JesusDailyArmor) January 3, 2026
pic.twitter.com/MDsXiZUEzn
US Air Strikes Targetting Port of Caracas #Venezuela #Caracas..🇻🇪 pic.twitter.com/XG6TQBppg0
— حناء (@HinaPervaiz56) January 3, 2026
Abans que Trump aparegui, val a dir que diversos helicòpters de l’exèrcit dels Estats Units han bombardejat la matinada d’aquest dissabte la ciutat de Caracas i altres localitats properes, on s’han registrat almenys set explosions consecutives. Els fets s’han produït cap a les dues de la matinada hora veneçolana i s’han percebut en diversos punts de la ciutat i la seva rodalia, especialment a zones properes a instal·lacions militars. Després de les detonacions, una part de la capital ha quedat sense subministrament elèctric. Segons asseguren, els bombardejos haurien estat protagonitzats per helicòpters militars nord-americans del tipus CH-47 Chinook, tot i que fins ara no hi ha cap confirmació oficial que n’aclareixi l’origen ni l’abast exacte.
Bon tarda. Comença el seguiment en directe de la compareixença de Trump després de l'atac a Veneçuela i la captura de Nicolás Maduro. Si tot va segons la programació oficial, el president dels Estats Units hauria de començar a parlar a les 17:00, hora catalana.