Les negociacions indirectes entre Israel i el grup islamista Hamàs per intentar avançar cap a una treva a la Franja de Gaza es reprenen aquest diumenge a Doha, la capital de Qatar. Tant els mediadors —Egipte, Qatar i els Estats Units— com les delegacions de les dues parts implicades ja es troben a la ciutat. Per part de Hamàs, la delegació està liderada pel seu principal negociador, Jalil al-Haia, i els equips tècnics del moviment han assegurat estar preparats per abordar les converses amb seriositat. Els interlocutors israelians també han arribat a Doha, just després que l’estat hebreu expressés que considerava “inacceptables” les condicions plantejades pel grup islamista per assolir un alto el foc.

El govern de Benjamin Netanyahu ha deixat clar aquest dissabte que les modificacions sol·licitades per Hamàs a la darrera proposta de treva a Gaza són, a parer seu, “inacceptables”. Malgrat aquest rebuig, l’executiu israelià ha confirmat que mantindrà el diàleg i, per això, ha decidit enviar una delegació negociadora a Doha. En un comunicat emès per l’oficina del primer ministre s’explica que Israel va rebre divendres a la nit els nous requisits del grup terrorista i que, després d’avaluar-los, Netanyahu ha ordenat a l’equip negociador que reprengui les converses amb la intenció de cercar una sortida pactada al conflicte i renegociar les condicions dels islamistes

Aquesta ha sigut la primera vegada que el govern de Netanyahu es pronuncia oficialment sobre les negociacions de treva a Gaza. Ho ha fet després que dimarts passat el president dels Estats Units, Donald Trump, revelés que Israel havia donat el vistiplau a una proposta d’alto el foc de 60 dies i es mostrés esperançat que Hamàs també s’hi sumés. De fet, divendres a la nit el grup islamista va emetre un comunicat on assegurava haver respost “positivament” als mediadors i expressava la seva disposició a negociar de manera “immediata” l’aplicació de l’acord proposat.

Fonts properes a Hamàs han detallat que la proposta sobre la taula contempla una treva inicial de 60 dies durant la qual cap de les parts reprendria les hostilitats mentre durin les negociacions. Aquest període tindria com a objectiu obrir la porta a un alto el foc permanent i a una retirada completa i escalonada de les tropes israelianes de la Franja de Gaza. En aquest termini de dos mesos, Hamàs s’hauria compromès a alliberar la meitat dels ostatges israelians que encara són amb vida —una desena, aproximadament— i a retornar els cossos sense vida d’uns 30 ostatges. A canvi, exigiria la posada en llibertat de diversos presos palestins retinguts per Israel.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!