Un home i una dona, treballadors de l’Ambaixada d’Israel als Estats Units, han estat assassinats a les proximitats del Museu Jueu de la capital nord-americana, situat a Washington D. C., segons han informat les autoritats. “La vida de dos empleats de l’Ambaixada d’Israel ha estat segada de manera absurda aquesta nit a prop del Museu Jueu de Washington D. C. Estem investigant activament els fets i recollint informació per compartir-la tan aviat com sigui possible”, ha declarat la secretària de Seguretat Nacional dels Estats Units, Kristi Noem, a través d’una publicació a X. El portaveu de l'ambaixada d'Israel a la capital nord-americana, Naim Cohen, ha confirmat que els dos membres del seu personal van rebre “trets a frec de roba” i l'ambaixador israelià als Estats Units, Yechiel Leiter, ha afegit que “la parella que ha estat assassinada aquesta nit en nom de ‘Palestina lliure’ estava a punt de comprometre's” i que l'home havia comprat un anell la setmana passada amb la intenció de proposar-li matrimoni la setmana vinent a Jerusalem.

El sospitós és Elías Rodriguez, de 30 anys, resident a Chicago

El sospitós dels assassinats ha estat detingut i The Times of Israel informa que ha estat identificat com Elías Rodríguez, de 30 anys, i resident a Chicago (Illinois), segons la cap de la policia de Washington D. C., Pamela Smith. El detingut va corejar “Llibertat, llibertat per a Palestina” en el moment de la detenció. “Abans del tiroteig, es va observar un sospitós caminant als afores del Museu”, ha explicat Smith, i aquest sospitós “va obrir foc contra un grup de quatre persones i va matar un home i una dona”, identificats posteriorment com els empleats de l'ambaixada d'Israel, quan sortien d'un acte en el Museu.

El sospitós dels assassinats, Elías Rodríguez, en el moment de la detenció (captura X)

La policia de Washington D. C. va demanar a la ciutadania evitar la zona afectada, mentre continuava amb les indagacions sobre l’incident, que ha tingut lloc davant les oficines locals de l'FBI. Segons han indicat, ja estan col·laborant estretament amb l’Ambaixada israeliana. Diversos mitjans locals han informat que almenys una de les víctimes havia estat traslladada inicialment en estat crític a un hospital proper.

El diari The Times of Israel recull alguns testimonis que expliquen que estaven dins del Capital Jewish Museum quan van sentir trets fora i un home va entrar amb aspecte angoixant. Yoni Kalin, un dels testimonis, assegura que la gent va anar a ajudar-lo i li van portar aigua, sense adonar-se que era el sospitós del tiroteig, i quan va arribar la policia va treure una keffiyeh vermella i va cridar repetidament “Palestina lliure”. “Aquest esdeveniment tractava sobre ajuda humanitària”, afirma Kalin. “Com podem ajudar tant la gent de Gaza com la d'Israel? Com podem unir musulmans, jueus i cristians perquè col·laborin i ajudin persones innocents? I ara està ell assassinant dues persones a sang freda”.

Trump condemna un acte “terrorista antisemita”

El president dels Estats Units, Donald Trump, ha condemnat l'assassinat a través d'una publicació en la seva xarxa, Truth Social. “Aquests horribles assassinats a Washington D. C., òbviament basats ​​en l'antisemitisme, han d'acabar JA!”, diu en una publicació a Truth Social. “L'odi i el radicalisme no tenen cabuda als Estats Units. La meva condolença a les famílies de les víctimes. Que trist que coses així puguin succeir! Que Déu els beneeixi a tots!”.

Netanyahu: “És el preu terrible de l'antisemitisme”

El primer ministre d'Israel, Benjamin Netanyahu, també va reaccionar als assassinats dels funcionaris jueus a través d'un comunicat compartit per la seva oficina, en el qual ha assegurat que el món és testimoni del “preu terrible de l'antisemitisme i la incitació salvatge contra l'Estat d'Israel. Els libels de sang contra Israel estan en augment i han de ser combatuts fins al final”, afirma Netanyahu, que assegura estar “commocionat per l'horrible assassinat antisemita” i també ha anunciat que s'intensificarà la seguretat a les ambaixades israelianes a tot el món, així com “a les missions diplomàtiques i l'entorn dels representants de l'Estat”.

El representant d’Israel davant les Nacions Unides, Danny Danon, ha condemnat l’atac, qualificant-lo com “un acte terrorista antisemita i malvat”, en un missatge també publicat a X. “Fer mal a la comunitat jueva suposa travessar una línia vermella. Esperem que les autoritats nord-americanes actuïn amb contundència contra els responsables d’aquest crim. Israel continuarà protegint amb determinació els seus ciutadans i representants arreu del món”, ha afegit Danon.

Per la seva banda, la fiscal general dels Estats Units, Pam Bondi, ha anunciat que s’ha desplaçat fins al lloc dels fets juntament amb Jeanine Ferris Pirro, fiscal adjunta del Districte de Columbia. “Preguem per les víctimes d’aquesta violència mentre continuem intentant aclarir què ha passat exactament”, ha expressat Bondi. Finalment, Ted Deutch, director executiu del Comitè Jueu Americà (AJC), ha confirmat a la cadena ABC que l’organització havia organitzat un acte al museu aquella nit. “Estem consternats davant aquest atac violent que ha tingut lloc a l’exterior. Ara mateix, mentre esperem més informació policial, el nostre pensament i suport són per a les víctimes i les seves famílies”, ha dit.

 

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!