El Paraguai es troba sotmès en una greu crisi política després que el president del país, Santiago Peña, renunciés al càrrec. La dimissió de Peña es produeix arran de l'escàndol en què s'ha vist involucrat per la intervenció del govern paraguaià a Ueno Bank, una entitat privada la qual ha estat vinculat i que durant la seva gestió va rebre milionaris recursos d'entitats públiques. A més a més, la seva dimissió es produeix poc abans de ser sotmès a un judici polític al Congrés per aquest escàndol en què l'entitat financera ha caigut per sota del 50% del mínim exigit, "a conseqüència d'ajustaments realitzats als estats financers durant el procés de regularització", segons el Banc Central del Paraguai.
"He pres la decisió de presentar la meva renúncia a la Presidència de la República, ho faig pensant en l'estabilitat del nostre país, en la pau social i en la necessitat de preservar les nostres institucions democràtiques", ha indicat en un vídeo difós a la xarxa social X. Peña, que només s'ha comunicat a través de xarxes socials des de dimarts, quan Ueno Bank va ser intervingut, va assegurar enfrontar "un dels moments més difícils" de la seva vida i va vaticinar que serà la història la que "s'encarregarà de jugar i posar en la seva dimensió justa els esdeveniments que avui ens toca viure". També demanava disculpes al poble del Paraguai i assegurava que la seva intenció "mai va ser defraudar la confiança que van dipositar en mi".
Els estalvis de milers de clients han quedat congelats
Sobre la seva renúncia, aquest dijous, ha indicat que la presenta "amb absolut respecte" a la Constitució i als mecanismes institucionals i democràtics i ha manifestat el seu desig que als afectats pel tancament de Ueno bank "se'ls garanteixi la devolució d'aquests recursos". "Que el Fons de Garantia de Dipòsits compleixi la seva finalitat i que es protegeixin els fons públics i els recursos que pertanyen a tots els paraguaians", ha puntualitzat el fins ara governant, la sortida del qual obre la porta a una successió al poder.
Ueno Bank és una entitat privada que durant el seu mandat ha rebut milionaris recursos d'organismes com l'Institut de Previsió Social (IPS), que s'encarrega de gestionar les pensions de la majoria dels treballadors del país. L'entitat financera compta amb 2,9 milions de clients en un país de 6,1 milions d'habitants i, arran del procediment de resolució o dissolució, els estalvis de milers d'usuaris han quedat congelats. A més, el banc patrocina equips de futbol local, la selecció del Paraguai i, fins i tot, esdeveniments com l'etapa al país del Mundial de Ral·li.
