Els tres mitjans de comunicació als quals el president dels Estats Units, Donald Trump, va prohibir l'entrada a la Casa Blanca el passat divendres, la CNN, MS NOW (abans, l'MSNBC) i Politico, han presentat aquest dilluns una demanda contra la Casa Blanca en la qual al·leguen que el president ha violat la primera esmena de la Constitució. En un comunicat conjunt, els tres mitjans anuncien que han presentat la demanda al Tribunal de Districte de Washington, a qui demanen que actuï de forma immediata per restaurar l'accés a la Casa Blanca dels tres mitjans. En solidaritat amb la prohibició anunciada per Trump i que durant el cap de setmana, però amb més fermesa aquest dilluns, s'ha fet efectiva, les altres grans cadenes televisives dels Estats Units han anunciat que es retiren del pool, l'equip que cobreix tot els actes i esdeveniments de Trump, fins que no tornin els tres mitjans proscrits.
"Aquesta prohibició no podria ser un atac més directe a la Primera Esmena [de la Constitució] ni una vulneració més flagrant dels nostres principis constitucionals més fonamentals", asseguren els mitjans en la seva demanda, en la qual sol·liciten al tribunal que actuï immediatament per restablir l'accés dels seus periodistes a la Casa Blanca. "Aquest matí, hem notificat al govern que presentàvem la demanda per protegir els nostres drets de la primera esmena i per defensar el principi que el govern no decideix el que la premsa reporta o publica", asseveren les tres empreses mediàtiques.
Per la seva part, Trump ha respost mitjançant una publicació a la seva xarxa social Truth Social, la mateixa on, per sorpresa, va anunciar que vetava aquests tres primers mitjans, ja que deia que "més mitjans seguirien" la prohibició. Aquest dilluns ha dit que "la Casa Blanca no està instituint un assalt sobre la premsa lliure, cosa que admiro. Està instituint un assalt contra les notícies falses, una cosa que ha crescut com un càncer en els nostres estimats Estats Units", ha indicat en una breu publicació, en la qual assegura que la desinformació "és corrupta, intencionada, penetrant, plenament coordinada, i totalment fora de control". En aquest sentit, assegura que es tracta d'"una amenaça contra la nostra seguretat nacional, i ha de ser aturada".
Ja han revocat els passis de premsa als reporters
Els reporters a la Casa Blanca dels tres mitjans afectats que van intentar entrar a la Casa Blanca aquest dissabte van ser aturats pels agents del servei secret, que els van treure els seus passis de premsa. Els tres mitjans tampoc poden accedir, per tant, als seus espais de treball a la seu de la presidència dels Estats Units, ni tampoc poden fer servir l'equipament de televisió o les càmeres en els terrenys de la Casa Blanca. "Aquesta prohibició infligeix una ferida en totes les organitzacions de notícies, que ara estan en risc d'un final similar si duen a terme una cobertura independent i basada en fets que el president consideri insuficientment favorable", indiquen els tres mitjans en la seva cautelar. "I el públic en general", detallen, "en surt perjudicat durant tot el temps que aquesta prohibició inconstitucional restringeix l'accés a informació actualitzada i completa sobre el govern".
Els tribunals ja han rebutjat prohibicions semblants de Trump i altres membres de la seva administració i han deixat clar que no es pot prohibir als periodistes informar sobre la Casa Blanca pel que diguin o publiquin en les seves cobertures. Els tres mitjans han acudit als serveis de l'advocat Ted Boutruous, que ja va representar la CNN en un cas sobre la primera esmena. En un comunicat, l'advocat considera que la prohibició "és un atac directe a la primera esmena i una violació flagrant del degut procés [judicial]". "El president ha deixat clar que aquesta prohibició pretén castigar la informació que no li agrada i intimidar els periodistes i les organitzacions de notícies que informen sobre ell i la seva administració", ha declarat Boutrous també aquest dilluns.
Les tres organitzacions de notícies han subratllat que continuaran informant sobre l'administració Trump malgrat les restriccions d'accés. "La missió de la CNN d'informar sobre el govern dels Estats Units continuarà independentment de qualsevol intent de restringir l'accés físic a la Casa Blanca i a altres edificis governamentals, o de qualsevol altre intent d'obstaculitzar la nostra tasca periodística", va afirmar la CNN en un comunicat durant el cap de setmana.
Les cinc cadenes principals es retiren del grup de premsa
Tanmateix, l'administració Trump també ho vol posar difícil. Aquest dilluns, la CNN tenia assignada la feina de pool de televisió, és a dir, era la cadena encarregada de seguir Trump durant el dia i en el seu viatge a Nova York, on aquesta setmana participarà en l'Assemblea General de les Nacions Unides i es reunirà amb l'alcalde, Zohran Mamdani, i el president francès, Emmanuel Macron, entre altres. En un correu distribuït aquest diumenge, la Casa Blanca atribuïa aquestes tasques a Hearst, que opera una xarxa de televisions locals, i a Real America's Voice (La Veu Real d'Amèrica), una cadena trumpista.
Com a resposta, les cinc principals cadenes de televisió dels EUA, l'ABC, la CBS, la CNN, l'NBC i Fox News, han decidit retirar-se del pool, o grup de premsa, de forma completa. "Per mitjà de la present, s'informa que, a partir d'avui, el pool de televisió no cobrirà els actes designats com a cobertura del grup de premsa del president", ha anunciat el cap de l'oficina a Washington de la Fox News, Bryan Boughton, en un correu distribuït als mitjans estatunidencs. "Això es produeix després que la Casa Blanca impedís a la CNN complir amb les seves funcions que tenia assignades dins del grup de premsa. No s'establirà cap mena de reemplaçament", indica.
Els mateixos grans mitjans van rebutjar, també de forma conjunta, el moviment de Trump de prohibir l'accés a tres companys: "El públic té un interès vital en rebre informació rigorosa i independent sobre el seu govern. Cap administració hauria de restringir una organització de premsa perquè s'oposa a la seva cobertura", van dir en un comunicat conjunt.