L'entrada a l'any nou al Regne Unit es presenta més reivindicativa que festiva. Enfront la inflació desbocada i l'augment del cost de la vida, milers de treballadors, molts d'ells del sector públic, ja van protagonitzar massives vagues laborals per reclamar millors sous i condicions al llarg de desembre. Va ser durant aquest període que la NHS (la sanitat pública britànica) va experimentar la interrupció de l'activitat més important en la seva història, amb 25.000 professionals en vaga, mentre que els operaris d'ambulància per registrar l'aturada més gran en tres dècades.

Les vacances de Nadal no han donat treva, i de fet aquest gener s'espera que sigui encara més calent, amb noves vagues convocades per a 15 dies dels 30 que té el mes, i amb la presència d'encara més sectors mobilitzats. Entre aquests, hi ha el del transport, amb aturades dels treballadors de tren i autobusos i els operaris de les autopistes; el de sanitat, en què participaran infermers i operaris d'ambulàncies; i encara d'altres, com els professors d'autoescola, funcionaris de l'àmbit rural i el sector de l'educació escocès. Els sindicats han exigit increments salarials en línia amb la inflació per tal de no perdre poder adquisitiu, mentre que el govern del Regne Unit només ha ofert augments limitats.

Rishi Sunak situa Espanya com a exemple

Per intentar revertir l'amenaça de les vagues, el primer ministre conservador, Rishi Sunak, ha reaccionat anunciant que pretén impulsar legislació que redueixi els efectes de les vagues. La proposta obligarà els sindicats a garantir un servei mínim en sectors com els bombers, la sanitat i el transport ferroviari, i planteja multes en cas que no es compleixin. Sunak ha explicat que el govern britànic "creu en el paper dels sindicats a la societat i la seva llibertat per anunciar vagues", però ha advertit que aquest dret s'ha d'"equilibrar" amb el dret de la ciutadania a viure "lliures d'una disrupció significativa". "Per això impulsarem noves lleis en comú amb països com França, Itàlia i Espanya", s'ha justificat. El text podria arribar al Parlament Britànic en les pròximes setmanes, i ja ha rebut la crítica aferrissada dels sindicats, que l'han descrit com a legislació "antisindical", i també del Partit Laborista.

Tot i l'anunci, fet aquest dijous, els treballadors han mantingut el pols. Avui, el sector ferroviari britànic ha reprès una vaga de 48 hores, mentre que els examinadors de conducció i els agents d'autopistes també han protagonitzat aturades en algunes zones del Regne Unit. Uns 40.000 membres del sindicat RMT s'han adherit a la mesura de força. El secretari general de l'organització laboral, Mick Lynch, ha explicat a EFE que els professionals en vaga s'oposen a l'empitjorament de les seves condicions i als "milers d'acomiadaments" que amenacen el sector per l'abolició prevista de les taquilles i dels inspectors de trens al país. Lynch també ha acusat el govern de Sunak d'interferir a les negociacions amb els empresaris "per motius ideològics", endarrerint les trobades, que fa un mes que no se celebren, perquè "volia anunciar primer noves lleis antisindicals que suprimeixen els drets dels sindicats" al Regne Unit.