L’alta representant per a la Política Exterior de la Unió Europea, Kaja Kallas, ha defensat aquest dimarts davant del Parlament Europeu l’augment de la despesa en defensa dels estats membres amb l’objectiu que la UE es converteixi “en una potència militar” i no només econòmica. Durant un debat sobre la situació a l’Orient Mitjà, Kallas ha assegurat que la diplomàcia europea “sense mitjans durs i sense poder militar, és molt més dèbil”, i ha remarcat que Brussel·les manté un contacte “constant” amb tots els actors de la regió per intentar afavorir un acord de pau.
En la mateixa compareixença, la cap de la diplomàcia europea ha reconegut que Israel està incomplint els drets humans recollits a l’Acord d’Associació amb la UE, però ha posat en dubte que suspendre’l sigui útil. “Hem posat sobre la taula, des de la Comissió, propostes perquè els estats decideixin. Algunes requereixen majoria qualificada, i ni tan sols tenim majoria qualificada per això. D’altres requereixen unanimitat, i tampoc tenim unanimitat”, ha afirmat. Kallas ha evitat revelar quins països bloquegen la suspensió de l’acord amb Israel al·legant la “confidencialitat de les deliberacions” entre els vint-i-set, però ha admès que “és clar que no tothom hi està d’acord”.
L’alta representant també ha qüestionat si la ruptura de l’acord milloraria la situació sobre el terreny. “Tancaria els canals de la Unió per parlar amb els israelians”, ha dit, tot reconeixent que els contactes diplomàtics mantinguts fins ara “no estan donant resultats reals”. Pel que fa a les sancions contra colons israelians violents a Cisjordània, Kallas ha celebrat que els estats membres hagin aconseguit desbloquejar-les després de dos anys de bloqueig per part d’Hongria. “Poden dir que no és suficient, i clarament no ho és, perquè això continua. Però almenys és alguna cosa”, ha defensat.
Vice-President of the European Commission Kaja Kallas:
— Ivo Toniut (@IvoTONIUT) May 19, 2026
“If Europe cannot defeat Russia, how can we defeat China?”
You can spin it however you want, but the reality is that the European Union is an organization made up of id|ots. pic.twitter.com/XAAaelGwIh
La UE no disposa de prou capacitat de pressió sobre el govern de Netanyahu
Sobre la possibilitat de sancionar els ministres ultradretans israelians Bezalel Smotrich i Itamar Ben Gvir, inicialment inclosos en les propostes, ha explicat que “els estats membres no van acceptar sancionar-los”. Kallas ha conclòs que la UE no disposa de prou capacitat de pressió sobre el govern de Benjamin Netanyahu perquè no actua amb una sola veu i perquè els Estats Units donen suport a Israel “en tot el que fa”. “Hem de treballar en aquelles coses sobre les quals podem arribar a un acord”, ha sentenciat.