El Ministeri de Justícia d’Israel ha fet pública aquest divendres la llista dels 250 presos palestins que seran alliberats en virtut de l’acord assolit amb Hamàs per a l’intercanvi amb els ostatges israelians, tant vius com morts, que continuen a la Franja de Gaza. El moviment dels hebreus forma part de la primera fase del pla impulsat pels Estats Units, que inclou un alto el foc pactat la matinada de dijous entre les dues parts. Els presoners palestins que seran posats en llibertat compleixen actualment cadena perpètua per delictes relacionats amb la seguretat de l’Estat israelià, i s’hi afegiran 1.700 gazians detinguts després de l’atac del 7 d’octubre del 2023. Tanmateix, l’absència destacada d’un nom en aquesta llista és i serà un punt de fricció entre les dues parts negociadores. Es tracta de Marwan Barghouti, un dels líders de la Primera i Segona Intifada i una destacada figura política al si d'Al-Fatah, el Moviment d'Alliberament Nacional de Palestina.

L’exclusió de Barghouti de la llista ha sigut un tema de debat en els darrers dies i havia generat un malestar considerable entre els sectors palestins, especialment dins d’Al-Fatah. Considerat com el pres palestí més conegut i influent, Barghouti és una figura àmpliament respectada que, malgrat estar empresonat des del 2004, continua exercint una gran influència en la política gaziana. Tant és així que les enquestes d’opinió el situen com el candidat favorit a presidir Palestina en unes eventuals eleccions, gràcies al seu perfil unificador i a la seva capacitat de connectar amb sectors diversos. Amb 66 anys, l’anomenat Nelson Mandela palestí compleix cinc cadenes perpètues pel seu lideratge durant la Segona Intifada i pel seu paper en grups militants afins a Al-Fatah. Des del 7 d’octubre del 2023 es troba en règim d’aïllament.

La discussió sobre quins presos palestins alliberar va ser precisament un dels punts més controvertits durant la reunió del gabinet de seguretat israelià de dijous, que es va endarrerir per la forta oposició del ministre de Seguretat Nacional, Itamar Ben-Gvir. Segons l’emissora pública Kan, el líder de l’Otzma Yehudit va expressar el seu rebuig frontal a incloure figures com Barghouti a la llista, considerant-ho una línia vermella que no està disposat a creuar. De fet, la seva oposició podria arribar a desestabilitzar el mateix govern de Benjamin Netanyahu si decidís retirar el suport dels seus diputats a la coalició. A l’agost, Ben-Gvir va visitar Barghouti a la presó, en una trobada inèdita en anys, i va ser filmat mentre l’amenaçava directament: “Qui es fiqui amb el poble d’Israel, qui assassini els nostres fills i les nostres dones, serà aniquilat. No ens derrotareu”. En aquelles imatges, Barghouti, visiblement envellit i deteriorat, reapareixia públicament després de molt de temps.

Més enllà de Barghouti

La llista publicada per Israel tampoc inclou diversos dels alts comandaments de Hamàs més reclamats pel grup islamista, com Ibrahim Hamed o Hassan Salameh, tot i les pressions insistents per aconseguir la seva excarceració. Segons el text difós per canals oficials hebreus, també queden exclosos figures destacades com Ahmed Sadat, condemnat a 35 cadenes perpètues. El Canal 14 ha advertit que l’alliberament d’aquests presos suposaria un impuls per a “la futura columna vertebral i la legitimitat del lideratge palestí”, cosa que entre els cercles israelians es viu amb preocupació. Malgrat l’anunci oficial, Hamàs insisteix que la llista no està tancada. En un comunicat, l’Oficina d’Informació sobre Presos Palestins, vinculada al grup armat, ha assegurat que “encara no s’ha arribat a un acord sobre el contingut de la llista i els noms a incloure”, i ha avançat que només quan hi hagi consens definitiu es faran públiques les llistes oficials.

Dels 250 presos palestins que seran alliberats en virtut de l’acord entre Israel i Hamàs, es preveu que 15 siguin traslladats a Jerusalem Est, un centenar a Cisjordània i fins a 135 a altres destinacions. Tot i que la llista general ja ha estat publicada, aquest mateix matí —coincidint amb l’entrada en vigor de l’alto el foc a la Franja de Gaza— s’hi han introduït diversos canvis d’última hora, segons recull el diari The Times of Israel. Entre els noms confirmats hi ha Ijad Abuh al-Rub, membre destacat del Gihad Islàmic a Jenin, condemnat per orquestrar atemptats contra objectius israelians. També serà excarcerat Muhammad Zakarneh, membre d’Al-Fatah, acusat de planificar un atac l’any 2009. A aquests s'hi suma Mahmud Qawaixmeh, un alt càrrec de Hamàs que havia estat alliberat anteriorment, però va ser detingut de nou a Gaza el 2024.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!