Després de setmanes de versions contradictòries sobre un acord per posar punt final a la guerra, aquest divendres els Estats Units i l’Iran podrien estar a punt de firmar la pau, almenys de manera momentània. Des de la Casa Blanca, el president Donald Trump ha dit fins a 37 vegades que l’entesa amb la República Islàmica estava molt a prop, la majoria desmentides per Teheran. Ara, però, el ministre d’Exteriors iranià, Abbas Araghchi, ha publicat un missatge a les xarxes socials en què assegura que l’acord “mai ha estat tan a prop”. A més, el principal mediador en aquest conflicte, el Pakistan, ha dit que s'ha redactat "un text definitiu i consensuat de l'acord de pau".
La màxima autoritat diplomàtica de l’Iran ha instat a evitar les especulacions sobre l’acord que s’està forjant en aquests moments entre les dues parts enfrontades des del 28 de febrer passat, a banda d’Israel. Fins que l’entesa no quedi segellada, “els mitjans de comunicació haurien d'abstenir-se d'especular sobre el seu contingut”, ha escrit Araghchi en el seu missatge a la xarxa X. “D'acord amb el nostre enfocament responsable i transparent, tots els detalls es compartiran amb el públic en el seu degut moment”, ha afegit.

Malgrat l’advertiment d’Araghchi, diversos mitjans amb fonts involucrades en les negociacions ja han revelat els detalls. És el cas de la cadena CNN, que ha publicat a través d’una font nord-americana que l’Iran hauria acceptat desmantellar el seu programa nuclear i entregar l’urani enriquit, concessions que fins ara Teheran havia rebutjat frontalment. També es produiria la reobertura de l’estret d'Ormuz, i l'Iran deixaria de finançar milícies com Hezbollah o Hamàs. A canvi, els Estats Units aixecarien les sancions que pesen sobre la República Islàmica des de fa anys. Val a dir que no és la primera vegada que es filtren aquests tipus de concessions per posar fi a la guerra, i és probable que, en cas de firmar-se la pau, els iranians ho vendrien d’una altra manera.
De fet, aquest mateix divendres, abans de la piulada d’Araghchi, l’agència oficial iraniana IRNA ha afirmat que el que s'ha acordat amb els Estats Units és només “un memoràndum d’entesa” que estava “gairebé finalitzat”, i després continuarien negociant l'“acord final”. També ha emfatitzat que Teheran es manté ferm en les seves línies vermelles. És a dir, segons IRNA, l’acord no inclouria acords en matèria nuclear ni tampoc, per tant, l'aixecament de sancions nord-americanes sobre l'Iran, sinó que aquests dos temes s'incorporarien a una nova negociació que començaria en el termini de 60 dies.