L’historiador nord-americà i exassessor del Pentàgon Michael Rubin ha instat al president dels Estats Units Donald Trump a “corregir un altre error històric i reconèixer formalment Ceuta i Melilla com a territori marroquí ocupat”. Ho afirma en un article publicat al think tank Middle East Forum, on carrega contra la política exterior del govern espanyol. Rubin sosté que “els espanyols reaccionarien amb indignació” davant aquesta proposta, però defensa que “els Estats Units haurien de reconèixer Ceuta i Melilla com a territoris marroquins i donar suport a la fi de l’ocupació espanyola”.

L’article, titulat Madrid ataca Israel, però Espanya és la potència colonial, critica el relat del president del govern espanyol, Pedro Sánchez, sobre el conflicte a Orient Mitjà. Segons Rubin, el cap de l’executiu espanyol promou “una narrativa moralment inversa que presenta Israel com l’agressor”. En aquest sentit, l’exassessor del Pentàgon afirma que “la ironia és que Israel s’assenta sobre terres on els jueus són indígenes, mentre Espanya continua sent una potència colonial, amb colònies a l’altra banda de l’estret de Gibraltar, a la costa nord del Marroc”.

“Espanya s’està girant contra Occident i redobla la seva aposta per l’antiamericanisme, l’antisionisme i l’antisemitisme”

Rubin argumenta que “els espanyols reaccionarien amb indignació davant el suggeriment que Ceuta o Melilla són enclavaments colonials, però ni els mapes ni la història menteixen”. En el seu text recorda que Ceuta té uns 18 quilòmetres quadrats i Melilla uns 12. L’analista també defensa la decisió de Trump de reconèixer la sobirania del Marroc sobre el Sàhara Occidental i critica l’orientació internacional del govern espanyol. Segons ell, “Espanya s’està girant contra Occident i redobla la seva aposta per l’antiamericanisme, l’antisionisme i l’antisemitisme”.

Per això considera que Trump i el secretari d’Estat, Marco Rubio, haurien de fer un pas més: “Sánchez no farà el correcte voluntàriament, però potser el seu llegat es podria convertir en la fi de l’imperialisme espanyol a l’Àfrica”.

Aquest tipus d’articles s’emmarca en un debat més ampli dins de diversos think tanks nord-americans, que en els darrers anys han incrementat l’atenció sobre el paper del Marroc en l’equilibri geopolític del nord d’Àfrica. En aquest context, Rabat és cada vegada més considerat a Washington un soci estratègic en àmbits com la lluita contra el terrorisme, la gestió migratòria, la seguretat energètica o la cooperació militar, factors que han reforçat el seu pes en les anàlisis i debats de política exterior dels Estats Units.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!