La pandèmia del coronavirus ha deixat l'economia tocada. Moltes empreses i comerços han hagut de tancar i ara la feina rau a trobar la manera d'impulsar l'economia a mesura que els països vagin reobrint les fronteres. Alguns països han decidit que la millor manera per fer-ho és la de donar un dia de festa per augmentar la despesa dels consumidors i ajudar els sectors en crisi.

Segons detalla el portal Worklife de la BBC, els dies festius permeten als ciutadans dedicar-se a activitats lúdiques, fer viatges, reunir-se amb amics i familiars o anar a comprar. Tot plegat activitats que impliquen gastar en comerços o locals d'oci, especialment en el sector turístic.

De fet, un estudi del 2018 fet al Regne Unit demostrava que un sol dia festiu havia impulsat l'economia i representat de mitjana per al comerç local 277 euros.

roba compres unsplash

Una noia tria vestits en una botiga / Unsplash

D'aquesta manera, les agències de turisme del Regne Unit i també a Nova Zelanda han plantejat la idea d'afegir un festiu per impulsar la recuperació després de la crisi del coronavirus. Tot i això, hi ha debat: les empreses obertes se'n veuran beneficiades però les que tanquen perdrien un dia complet de productivitat i tot i això han de pagar el seu personal.

La mesura està, per ara, estancada en tots dos països perquè no està clar del tot si la despesa superaria els beneficis.

Despesa vs. benefici

La cadena britànica recull que el Regne Unit va perdre dos dies festius el maig, tots dos crítics per a la despesa del consumidor. L'any passat, aquests dos dies van donar un impuls de 129 milions a les petites i mitjanes empreses britàniques, segons el servei que rastreja els pagaments amb targeta. Sense els dos dies festius, la despesa va caure el maig un 26,7% a causa que el confinament va mantenir els compradors i viatgers a casa.

Els investigadors del Centre d'Investigació Econòmica i Empresarial (CEBR) diuen que un dia festiu addicional l'octubre podria afegir 548 milions d'euros a l'economia britànica en despesa addicional. Aquesta idea contrasta amb la posició del mateix grup d'experts l'any 2012, que exposava que cada dia festiu costava 2,5 mil milions d'euros, detalla l'article.

Aquest canvi d'opinió rau en el fet que després d'un període on no s'ha pogut consumir de cap manera, els guanys i les vendes podrien suposar un impuls doble i asseguren també que la pèrdua d'activitat pot compensar-se en altres llocs.