El confinament per frenar la propagació del coronavirus ha canviat la manera com ens desplacem? Tenim més por al fer-ho? Caldrà implementar noves mesures a l'hora d'agafar el tren, l'autobús o el metro? Algunes d'aquestes respostes les podria donar Itàlia, que aquest dilluns va començar el seu pla de desconfinament. El govern italià va explicar en la seva proposta que a partir del dia 4 de maig ja es podrien visitar familiars, i l'obertura de parcs i jardins públics. Les reunions socials, però, hauran d'esperar. 

Ara bé, es calcula que uns 2,7 milions d'italians han tornat a la feina aquest dilluns i això comporta, doncs, un augment de viatges en transport públic, espais on es pot arribar a concentrar molta gent. Precisament per aquest motiu, Espanya va decretar també l'obligatorietat de portar mascaretes.

El ministre de Transports d'Itàlia ha explicat que una possible solució per augmentar les mesures de contenció seran els bitllets electrònics. Així, segons recull l'edició italiana del Huffington Post, ja s'ha comunicat que el metro i els autobusos seran desinfectats amb freqüència i que és molt possible que canviï la manera com fins ara es pujava i baixava dels vehicles. Una altra mesura clau serà la distribució dels usuaris per tal d'evitar, per exemple, les aglomeracions a les andanes en hores punta. 

Així, algunes d'aquestes mesures ja s'haurien provat. Durant tres hores, es va permetre l'accés a 30 passatgers a cada estació cada tres minuts en les dues línies de metro de Roma, limitant la capacitat a les 150 persones, explica el digital. A més, també es va indicar la justa mesura per preservar la distància de seguretat a les andanes. Però aquestes no són les úniques mesures que es pretenen instaurar. En algunes altres ciutats tenen intenció de començar a implantar l'ús de la bicicleta o ampliar carrers de les ciutats per fomentar desplaçaments a peu. Aquestes dues iniciatives també s'han tingut a Barcelona. 

De fet, l'Ajuntament de Barcelona ha explicat aquesta setmana la intenció d'ampliar voreres i carrils bici per minimitzar els contagis. La prioritat, segons ha detallat el consistori, és la mateixa que tenen a Itàlia i altres països: evitar aglomeracions en hores punta. D'aquesta manera, l'augment de carrils bici a la capital catalana es concentrarà, bàsicament, a l'Eixample i pel que fa a la mobilitat dels vianants, es guanyaran fins a 30.000 metres quadrats, amb el tancament dels trams laterals de Gran Via i la Diagonal.