L'última excentricitat de l'empresari Jeff Bezos ha obligat a desmuntar un pont del segle XIX a Rotterdam, que va ser restaurat el 2017, perquè pugui passar el seu iot de vela. Bezos va comprar l'embarcació als Països Baixos, que encara s'està acabant de construir a un municipi proper a la ciutat,  i la decisió ha generat molta polèmica. Després de la reaparició d'aquest monument nacional, conegut com De Hef,  fa cinc anys, l'ajuntament va prometre que no el tocaria. En aquest sentit, el president de la Societat Històrica de la ciutat, ha confirmat que el consistori ja ha autoritzat les tasques per desmuntar el pont. "El risc de fer malbé l'estructura es pot reduir a gairebé zero, perquè les tasques les farà gent professional, però el risc sempre hi serà", ha reconegut Ton Wesselink. Aquest és un monument històric de la segona ciutat més poblada dels Països Baixos que es va construir l'any 1878. Durant la Segona Guerra Mundial va quedar destrossat pels bombardejos. Acabada la guerra, va ser de les primeres estructures de la ciutat que es va restaurar. El 1993, quan el trànsit ferroviari va deixar de passar pel pont, la ciutat va descartar un pla per demolir-lo. Els veïns van protestar-hi en contra perquè volien conservar-lo. Està per veure com reaccionaran ara davant aquesta notícia. 

Interès econòmic 

"No tenim massa edificis històrics a Rotterdam. Molts dels monuments es van perdre durant la guerra i aquest pont ens agrada molt. Es va restaurar fa uns anys i ens van prometre que no se'l tocaria. No s'entén que ara, com si res i perquè un vaixell vol passar, l'haguem de desmantellar", ha denunciat Wesselink, recordant que segueix existint el risc que l'estructura es faci malbé en el procés de desmuntatge. El vaixell en qüestió el va encarregar Bezos a una companyia neerlandesa. Es tracta d'un iot gegant amb tres pals. Això provoca que no pugui passar per sota el pont i l'empresa va demanar al municipi desmuntar l'estructura central d'aquest. L'empresari pagarà els costos d'aquest capritx. 

Des de l'ajuntament de la ciutat asseguren als mitjans locals que la sol·licitud de l'home més ric del món es va acceptar perquè "es refereix al pas d'un vaixell amb pals alts principalment" i ha recordat que en altres ponts es pot pitjar un botó i s'obren, però això no és possible amb De Hef, ja que "té una alçada màxima". Marcel Walrevens, l'encarregat municipal dels assumptes relacionats amb el pont, no és "pràctic" acabar només de forma parcial el vaixell de Bezos, que travessi a mig fer el pont i s'acabi de construir en una altra ciutat. L'embarcació té un valor estimat de 430 milions d'euros i es convertirà en el iot de vela més gran del món, amb 127 metres de llarg. Des de l'Ajuntament destaquen que van tenir en compte l'interès econòmic de la regió per acceptar la sol·licitud: "Des d'una perspectiva financera i de manteniment de l'ocupació, aquest projecte és molt important". Walrevens ha fet pales que Rotterdam és una de les capitals marítimes d'Europa i, per tant, té sentit que la construcció naval i l'activitat del sector en siguin un pilar crucial. 

Les tasques, a l'estiu 

Com es desmuntarà el pont? La idea és restaurar la part central un cop el iot ja hagi passat. Wesselink ha matisat la promesa que va fer la ciutat de no tornar a desmuntar l'estructura després de la restauració de les infraestructures el 2017. "Mai diguis mai, ho veig com emprar els recursos que tens de la manera més eficient possible". Encara no s'ha anunciat quan es portaran a terme aquestes tasques, ni com es farà, però "la preparació s'allargarà durant unes setmanes, hi ha molts cables al De Hef, i quan treus el primer, ja no funciona", diuen des del consistori.  Segons les previsions de Wesselink, el projecte tindrà lloc durant l'estiu. S'espera poder treure la part central de pont en un parell de dies "i amb una mica de sort" tornar-lo a posar tot a lloc en una setmana, segons contempla l'Ajuntament. 

Wesselink, crític amb aquesta decisió d'acceptar la proposta de Bezos ha demanat que almenys l'home més ric del món "pagui molts diners al municipi per poder-los invertir en mantenir el nostre patrimoni. Aquestes coses no es poden fer així sense més".