Carregant...

Les negociacions per consolidar un acord que posi fi a la guerra a l'Orient Mitjà avancen. Després que diumenge al vespre l'agència ofcial iraniana informés que la delegació de la República Islàmica havia abandonat les converses a Suïssa, aquest dilluns a la matinada hi hagut un tomb i les delegacions dels Estats Units i l’Iran han acordat crear un comitè per impulsar un full de ruta que els permeti arribar a un acord final que posi fi al conflicte en un termini de 60 dies, segons han informat els mediadors, Qatar i el Pakistan.

Segons el comunicat fet públic a X pels ministeris d’Afers Exteriors de Qatar i el Pakistan "el Comitè d’Alt Nivell ha acordat un full de ruta per assolir un acord final en un termini de 60 dies, establint les bases per a l’inici immediat de noves converses tècniques". Aquestes converses continuaran "durant la resta de la setmana" al complex turístic de Bürgenstock, als Alps suïssos, on aquest diumenge van començar les negociacions. Cal destacar, però, que no s'especifica qui hi participarà. "Els negociadors principals informaran periòdicament el Comitè d’Alt Nivell i dirigiran grups de treball centrats en qüestions nuclears, sancions i un grup de seguiment i resolució de conflictes per garantir la implementació efectiva del memoràndum d’entesa, així com altres assumptes", subratlla el comunicat.

"Evitar incidents i malentesos"

En relació a les negociacions de diumenge, els mediadors asseguren que aquestes es van desenvolupar "en un ambient positiu i constructiu" i es van aconseguir "avenços encoratjadors". Així, s'ha establert una línia de comunicació entre Teheran i Washington que permet evitar "incidents i malentesos", amb l’objectiu de "garantir el pas segur dels vaixells mercants per l’estret d’Ormuz". Les delegacions nord-americana i iraniana també han pactat la creació d’un grup de resolució de conflictes "per assegurar el compliment del cessament de les operacions militars al Líban", destaca el comunicat.

El complex turístic de Bürgenstock va acollir aquest les negociacions per assolir una pau duradora després de l’adopció d’un acord d’entesa per part de Washington i Teheran per posar fi a la guerra iniciada per Israel i els Estats Units el passat 28 de febrer. Les delegacions dels Etats Units i de l’Iran continuaran treballant a Suïssa per aclarir l’obertura de l’estret i l’alto el foc al Líban, malgrat la interrupció per part de Teheran d’aquesta primera jornada de converses en rebuig a les amenaces a Teheran del president nord-americà, Donald Trump, si no impedia que els seus aliats de Hizbul·là "causessin problemes" al Líban. "Contràriament a les informacions falses que circulen intensament, els iranians continuen aquí i les converses continuen", han assegurat fons de la delegació nord-americana. La delegació iraniana està encapçalada pel cap negociador Mohamad Baqer Qalibaf. El ministre d’Afers Exteriors, Abbas Araqchí, també és present a Suïssa. Per la seva banda, el vicepresident nord-americà, JD Vance, encapçala la delegació dels Estats Units.