L'Aràbia Saudita continua consolidant la seva posició com una de les destinacions turístiques més dinàmiques del món. En el primer semestre de 2025, l'Aeroport Internacional Rei Abdulaziz de Yeda va rebre 25,5 milions de passatgers, una xifra que reflecteix la creixent connectivitat aèria del país i l'augment sostingut del flux de visitants internacionals.
Aquest creixement ha tingut un clar impacte al sector de l'hostaleria. Durant el primer trimestre de 2025, l'ocupació mitjana va assolir el 63 %, segons dades de l'Autoritat General d'Estadístiques (GASTAT), la qual cosa suposa una pujada de 2,1 punts respecte a l'any anterior. El preu mitjà per nit va ser d'uns 117 euros, amb una lleugera baixada del 3,4 % interanual. En el cas dels apartaments amb serveis, l'ocupació es va situar en el 50,7 %, mentre que el preu per nit va pujar un 7,2 %, assolint els 209 riyales saudites, uns 51 euros.
L'ocupació turística també ha seguit una evolució positiva. En els primers tres mesos de l'any, el sector va donar feina a gairebé un milió de persones, un 4,1 % més que el 2024. Una quarta part d'aquests llocs de treball (24,8 %) estan ocupades per ciutadans saudites, en línia amb els esforços del Govern per fomentar la diversificació econòmica i apostar per altres activitats que redueixin la seva dependència del petroli.
En paral·lel, el patrimoni cultural saudita continua despertant un creixent interès entre els turistes, tant nacionals com internacionals. El 2024, els llocs històrics i arqueològics del país van rebre al voltant de 6,5 milions de visites. Destinacions com Diriyah, AlUla i el districte històric de Yeda s'han consolidat com a grans pols d'atracció turística, impulsats per iniciatives de recuperació patrimonial, programació cultural i millores en infraestructura.
Aquell mateix any es van afegir més de 1.100 emplaçaments al Registre Nacional de Patrimoni, que ja suma més de 3.600 llocs reconeguts oficialment. A més, s'han identificat més de 25.000 llocs d'interès patrimonial en tot el país, la qual cosa reforça la dimensió cultural del model turístic saudita.
Emprenedoria turística
Com a part de la seva estratègia per diversificar l'economia i fomentar la innovació al sector, el Ministeri de Turisme ha engegat tres nous programes d'incubació dirigits a emprenedors i empreses emergents turístiques. Amb una durada de tres mesos, aquestes iniciatives ofereixen formació especialitzada, assessorament personalitzat, accés a xarxes de finançament i suport en el disseny i escalat de models de negoci innovadors.
L'objectiu és estimular l'ecosistema emprenedor en àrees clau com a tecnologia aplicada al turisme, sostenibilitat, mobilitat intel·ligent, gestió d'experiències o serveis digitals. Els incubadors estan concebuts com una plataforma per accelerar projectes capaços de transformar l'oferta turística de l'Aràbia Saudita i aportar solucions adaptades als nous perfils de viatgers.
Aquesta aposta per l'emprenedoria s'emmarca en els objectius de Visión 2030, l'ambiciós pla de transformació econòmica del país que busca reduir la dependència del petroli i diversificar l'economia a través de sectors com el turisme, l'entreteniment, la cultura o la innovació tecnològica.
Amb una combinació d'inversions estratègiques, millora de la connectivitat, avaluació del patrimoni i suport al teixit emprenedor, l'Aràbia Saudita està construint un model turístic competitiu i sostenible. Les noves dades d'ocupació, ocupació i nombre de visitants confirmen l'avenç de l'Aràbia Saudita cap a la seva meta d'atreure més de 100 milions de turistes anuals en la pròxima dècada.