Les manifestacions convocades en els darrers dies per uns moviments denominats GenZ 212 i Morocco Youth Voice, que han omplert els carrers del Marroc de joves i ciutadans en protesta contra la corrupció, la desigualtat i el règim de Mohamed VI, han fet una escalada violenta que ha derivat en enfrontaments entre protestants i les forces de seguretat que s’han saldat en les darreres hores amb almenys dues persones mortes i altres dues ferides a Laqliaa, prop de la ciutat costanera d’Agadir, en l’oest del país. “Els efectius de la Gendarmeria de Laqliaa es van veure obligats a utilitzar les seves armes de servei la nit de dimecres 1 d’octubre de 2025 en legítima defensa per repel·lir un atac i assalt a una comissaria de la Gendarmeria Reial”, van assenyalar les autoritats locals, que van justificar que un grup armat amb ganivets va aconseguir incendiar una part de la comissaria i un vehicle, per la qual cosa les forces de seguretat argumenten que van disparar en “defensa pròpia”, i que es van veure obligats a repel·lir l’atac per impedir que “s’apoderessin de municions”.

Les manifestacions van començar el passat 27 de setembre per reclamar al govern reformes estructurals en els sectors de l’educació i la sanitat, posar fi a la corrupció i protestar contra la despesa del govern en l’organització de competicions esportives com del Mundial de futbol del 2030 o la Copa d'Àfrica de Nacions d'aquest any, malgrat la difícil situació econòmica que travessa el país.  El que va començar com a manifestacions pacífiques en una desena de ciutats del país, que van ser sufocades amb una gran repressió per part de les autoritats, ha derivat en una escalada de violència i en enfrontaments entre els manifestants i la policia, que han provocat per primera vegada víctimes mortals en el cinquè dia de les manifestacions. La repressió ha contribuït a alimentar el descontentament i a intensificar les protestes, fins a convertir-se en aldarulls més violents. En les xarxes circulen vídeos en els quals es poden veure als vehicles policials atropellant deliberadament als manifestants.

Des de l’inici de les protestes hi ha més de 400 detinguts i prop de 300 ferits, inclosos 263 agents policials ferits, així com més d’un centenar de vehicles policials danyats. També es reporten nombrosos danys materials, amb vehicles policials incendiats i saqueigs a oficines públiques i comercials. A Taroudant, també prop d’Agadir, es va produir un incendi intencionat en la seu del Ministeri de Justícia en mig de les protestes, enmig d’altres actes violents.

Dimecres a la nit, la violència es va estendre a Salé, a prop de la capital, Rabat, on grups de joves van llançar pedres als agents de policia, van saquejar comerços, van incendiar bancs i van cremar vehicles policials, segons testimonis. Escenes similars van tenir lloc a Tànger. La ciutat de Marràqueix també va ser escenari d’afrontaments violents quan els manifestants van incendiar una comissaria de policia, segons el mitjà local LeDesk. El portaveu del Ministeri de l’Interior, Rachid el Jalfi, va qualificar de “no autoritzades” les protestes que, en algunes ciutats, “van derivar en actes de violència”, després "d'una escalada perillosa, que va atemptar contra la seguretat i l'ordre públic", va afirmar el portaveu, que va afegir que diversos manifestants van irrompre en edificis i van bloquejar el pas d’una ambulància destinada a evacuar els ferits.

Aquestes són les mobilitzacions més importants des de les que van sacsejar la regió del Rif entre 2016 i 2017 i van arrencar durant el cap de setmana després de les convocatòries formulades per aquestes organitzacions, que han apel·lat a mobilitzacions “pacífiques i civilitzades” i que són convocades a través de plataformes com Instagram, TikTok i Discord pel moviment GenZ212, format per joves de la generació Z (nascuts entre 1995 i 2010) que expressen el seu descontentament per la manca d’oportunitats, la corrupció, la precarietat i la crisi econòmica al Marroc, i que no formen part de cap partit polític, no tenen cap líder definit ni una cara visible, com tampoc respon a jerarquies formals.

GenZ212 funciona com una xarxa horitzontal i espontàniament organitzada principalment a través de plataformes digitals d'aquest moviment, que ja té més de 130.000 membres. En les mobilitzacions també ha tingut un paper destacat el moviment Moroccan Youth Voice, una plataforma cívica que denuncia que les aules estan abarrotades, les infraestructures escolars obsoletes, un sistema sanitari desbordat, amb metges sense qualificació i atrapat en l’abandonament.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!