Un terratrèmol de magnitud 7,5 ha sacsejat aquest dilluns l'est del Japó, amb l'epicentre a l'oceà Pacífic, davant la costa de Sanriku i a una profunditat de deu quilòmetres. Les autoritats nipones han activat l'alerta per tsunami, segons informa l'Agència Meteorològica del Japó. S'esperen ones de fins a tres metres d'altura a la prefectura d'Iwate —al nord-est de l'illa principal, Honshu—, a la de Fukushima —costa central— i en parts de Hokkaido —la més septentrional de les grans illes del país—. Per ara es desconeix si s'han produït danys a causa del terratrèmol, però les autoritats han demanat a la població de les zones afectades que evacuï cap a llocs segurs. El govern japonès ha desplegat un equip d'emergències per donar "tot el suport necessari", segons ha explicat la primera ministra, Sanae Takaichi, en un comunicat.

El servei de tren bala s'ha suspès al nord de l'illa principal, Honshu. També s'han pogut veure a la televisió pública del país, l'NHK, vaixells sortint d'alguns ports com el d'Hachinohe, a Hokkaido, per apartar-se davant la previsió de grans onades. Alguns testimonis han explicat als mitjans locals que han pogut veure murs de formigó esfondrats

El Japó es troba sobre l'anomenat Anell de Foc del Pacífic, una de les zones sísmiques més actives del món, i pateix terratrèmols amb relativa freqüència, per la qual cosa les seves infraestructures estan especialment dissenyades per a aguantar-los. Tanmateix, la memòria col·lectiva japonesa i del món sencer reté amb angoixa els estralls del terratrèmol i tsunami que va patir el país el 2011. En aquell cas, però, va ser un terratrèmol de magnitud 9,1 també davant la costa est de l'illa de Honshu. Va sacsejar el país de manera violenta durant sis minuts, essent el més potent enregistrat al Japó fins ara, i va venir acompanyat d'un tsunami i de l'accident nuclear a la central de Fukushima. El recompte final de morts va ascendir a més de 15.800 al llarg de divuit prefectures.

La realitat és que les alertes de tsunami són habituals al país. La darrera ocasió va ser el desembre passat, quan va haver-hi un terratrèmol de magnitud similar, de 7,6. Com a mesura de seguretat, es va activar l'alerta per onades de fins a tres metres d’alçada i es van suspendre les activitats portuàries en diverses localitats costaneres. Precisament la ciutat d'Hachinohe va resultar especialment afectada. Allà, diverses persones van quedar ferides en un hotel. Abans, al juliol, van saltar totes les alarmes per un fort terratrèmol de magnitud 8,8 registrat a la península russa de Kamtxatka. L’amenaça de tsunami amb onades de fins a tres metres va obligar les autoritats a evacuar prop de dos milions de persones, que van ser traslladades a refugis temporals habilitats per fer front a situacions de risc.