Per davant quedi dit que ens encanten vins que provenen tant de cases molt grans i emblemàtiques com de projectes petits. Tenim molt clar que la mida del celler no determina (ni hauria de fer-ho) la qualitat del vi, i que hauríem de ser capaços de no caure en prejudicis en aquest sentit. Avui, però, us volem explicar tres projectes catalans, modestos, valents i amb molta ànima, que ens tenen ben enamorats.


Bellpla (Natàlia Boada i Cèsar Cànovas)

Començarem per Bellpla, de la DO Penedès. La Natàlia Boada i en Cèsar Cànovas es van posar mans a l'obra quan el pare de la Natàlia es plantejava arrancar les vinyes tan velles que tenien de macabeu i xarel·lo per plantar-ne de més joves i així treure’n més rendiment. Això és perquè el preu que es paga per quilo de raïm és molt baix i els costava molt mantenir les terres. La Natàlia havia crescut entre aquestes 3 hectàrees de vinyes, algunes d’elles daten del 1939, i davant de la possibilitat que es perdés aquesta herència històrica va decidir, conjuntament amb la seva parella, en Cèsar, envalentir-se i fer vi.

Vins Laura Serrano Conèixer 3 projectes molt petits / Foto: Carlos Baglietto
Dos vins de la vinya Bellpla fantàstics / Foto: Carlos Baglietto

Ells no tenen celler propi i elaboren a La Xarmada, situada a Pacs del Penedès, un espai que s’autodenomina Viver de Celleristes. La seva funció és posar a la disposició de viticultors i petits elaboradors les instal·lacions de celler, així aquests no han de fer la gran inversió que representaria tenir-ne un de propi. Bellpla té al mercat en aquests moments la seva primera anyada, 2023, amb dos monovarietals: un 100% macabeu i un 100% xarel·lo. Ambdós barregen vinyes de diferents edats, i el xarel·lo ha tingut uns mesos de criança en bota de castanyer. Dos vins realment sorprenents i gastronòmics, molt ben elaborats per ser la seva primera vegada. Els desitgem molts èxits i molts vins.

Clos de les Maleses (Nòmades del Nord)

Per conèixer als Nòmades del Nord, en Romà Garcia i en Carles Muray, hem de viatjar fins al mig del Cap de Creus, al municipi de Port de la Selva. En Carles és un reconegut enòleg pels projectes Oller del Mas i Bellaserra i en Romà és un enamorat del vi amb molts anys d’experiència en la seva comercialització i distribució. Els dos amics van decidir que la finca Clos de les Maleses, que data del 1901, i que conté inclús alguns ceps prefil·loxèrics, es mereixia tenir una representació al mercat vinícola.

Vins Laura Serrano Conèixer 3 projectes molt petits / Foto: Carlos Baglietto
Vins molt especials elaborats per projectes molt petits / Foto: Carlos Baglietto

Per aquest motiu, van crear un vi, amb el nom homònim al de la finca, amb una particularitat molt especial. Tot ell és un cupatge natural de diferents varietats que es troben plantades a la vinya: garnatxa roja, macabeu, garnatxa blanca, carinyena negra i moscat d’Alexandria. Té una petita criança de sis mesos en bota, ja que la seva intenció era fer un vi fresc, mediterrani i amb estructura. Repte assolit, sens dubte. Llarga vida als projectes del meu estimat Cap de Creus.

Los Torns (Joan Bada)

I acabem just a l’altra punta de Catalunya, a la meravellosa Terra Alta, per parlar d’en Joan Ramón Bada. A diferència dels anteriors, ens trobem amb un enòleg de llarga trajectòria: més de 30 veremes a l'esquena! Durant la seva vida ha treballat a diferents cellers, fins que fa pocs anys va decidir fer els seus propis vins, inclús un vermut amb base de macabeu i garnatxa blanca envellit en damajoanes que us recomanem també moltíssim! Un dels seus vins més preuats és Los Torns, un 100% garnatxa blanca, la varietat imprescindible de la zona. Los Torns és elegant i fresc, un autèntic vi de terrer, que prové d’una vinya única i de producció molt limitada, afinat en damajoanes de 54 litres durant uns mesos i amb la complexitat que li aporta la criança biològica, el famós velo flor tan característic d’alguns vins de Jerez. Si voleu tastar una garnatxa blanca singular de les Terres de l'Ebre, sens dubte, aquesta és la vostra.

Voleu que us fem més descobriments com aquests? Us llegim!

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!