El vi català mereix una campanya de comunicació a l’alçada dels seus atributs i per tot això, el Govern de la Generalitat, a través del Departament d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural i de l’INCAVI, està desenvolupant una estratègia global ambiciosa per augmentar el coneixement i la notorietat dels nostres vins. Quines varietats autòctones tradicionals tenim al nostre país? Són sostenibles les nostres vinyes? Què defineix cada vi? ElNacional.cat ens hem proposat conèixer a fons les 11 DO catalanes (a banda de la DO Cava) a través d'un serial d'articles amb què descobrirem per què a Catalunya el vi és cultura.

La DO Montsant

Les primeres Denominacions d’Origen vinícoles espanyoles van ser reconegudes l’any 1932 a l’Estatut del Vi promulgat pel govern estatal, entre les que hi figurava la DO Tarragona. Dins dels límits de la DO Tarragona es diferenciava la “subzona Falset”, que ocupava l’actual territori de la DO Montsant. Finalment, tenint en compte les característiques específiques d’aquests vins i la importància del conreu de la vinya a la zona, l’any 2001 es va aprovar la creació de la Denominació d’Origen Montsant, que arrencava amb 28 cellers inscrits, i avui compta ja amb 59.

Mapa DO Montsant

A la DO Montsant, el paisatge i el vi han anat de la mà al llarg dels segles. Les vinyes velles, cuidades com autèntics tresors, acumulen Història amb majúscules. La Denominació d’Origen Montsant és la DO més jove de Catalunya que amb empenta i entusiasme renovat, camina cap al futur. El paisatge ha estat entès sempre per la denominació d’origen com a element d’identitat i com a valor cultural.

En una zona eminentment agrícola, aquest paisatge forma part de la riquesa patrimonial que, des de sempre, ha estat considerat un dels béns més preuats pels viticultors i cellers que conformen la DO Montsant. I, com no podia ser d’una altra manera, els vins de la DO Montsant són fidels al seu origen. El resultat són vins únics que parlen de com un clima mediterrani ple de contrastos, l’orografia accidentada, la variabilitat de sòls, les varietats de raïm i la mà de l’home influeixen per donar vida a uns vins singulars, amb identitat pròpia i amb un caràcter i riquesa inconfusibles.

Varietats de raïm històriques i predominants

Els vins negres són els més comuns a la DO Montsant. Més del 90% de la seva producció correspon a varietats negres. Les varietats considerades històriques i predominants són la garnatxa negra i la carinyena. Per una banda, la garnatxa negra és una varietat ben adaptada a la calor i la sequera. De perfil aromàtic molt sensual, produeix vins de gran complexitat i ben estructurats. Les notes de fruits negres madurs, prunes, confitura, balsàmics i especiats en són propis. D'altra, la carinyena, també coneguda a la zona com a samsó, és una varietat relativament productiva que requereix insolació per madurar adequadament. Els vins de carinyena presenten una pigmentació accentuada i són aromàticament molt intensos i de grau moderat, alhora que gaudeixen d’una excel·lent acidesa. En boca, es mostren lleugerament astringents i molt elegants.

vins negres - do montsant

Tot i això, la DO també produeix varietats de raïm blanques. Una de les més destacades és la garnatxa blanca, una varietat ben adaptada a climatologies càlides, de fruit molt sucós i aromàtic, de la qual se n’elaboren vins blancs amb personalitat i gran capacitat gustativa. Els vins de garnatxa blanca gaudeixen de bona acidesa i equilibri, siguin joves o envellits en barrica. Les aromes de mel i sotabosc i la sedositat en boca són propis de la garnatxa blanca. També destaca el macabeu, una varietat de raïms grans, de pell fina i de color groc daurat. De bona maduració i concentració de sucres. Produeix vins secs, frescos i equilibrats. Són propis del macabeu les aromes afruitades de poma i fruites blanques. Es consumeixen joves i, en molts casos, s’utilitzen per fer cupatges amb garnatxa blanca.

Aquestes varietats històriques i autòctones són les que s’adapten millor al territori i les que doten de singularitat a la DO Montsant dins el panorama vitivinícola mundial.

Tot i això, a la DO Montsant hi podem trobar vins elaborats amb chardonnay, moscatell, pansal, parellada, cabernet sauvignon, garnatxa peluda, merlot, monastrell, picapoll negre, syrah i ull de llebre.

#HoritzóINCAVI2025

Per tal de posar en valor les 11 DO del nostre país, el juliol del 2022, el Govern va aprovar l’agenda #HoritzóINCAVI2025 amb el conjunt del sector. Un full de ruta exigent que gira entorn 23 projectes entre els quals la divulgació de la cultura del vi, amb tot el que implica, es troba situada al centre.

Logo Generalitat Sempre Endavant