Triar bé on fer la compra pot tenir un impacte molt més gran del que sembla en el pressupost familiar. L'Organització de Consumidors i Usuaris ha calculat que una llar pot estalviar de mitjana 1.310 euros a l'any simplement escollint l'establiment més barat de la seva zona enfront del més car, sempre comparant una cistella equivalent. És una diferència que pot representar una part important de la despesa anual en alimentació i productes bàsics.
La dada procedeix de l'estudi anual de supermercats de l'OCU de 2026, elaborat després d'analitzar més de 101.000 preus i 690 establiments de 38 ciutats, a més de supermercats online. L'organització utilitza una cistella formada per 244 productes d'alimentació, higiene i drogueria per comparar quant costa realitzar una compra similar depenent de l'establiment triat.
Triar supermercat pot suposar un estalvi del 20%
L'OCU calcula que el cost mitjà anual de la seva cistella ascendeix actualment a 6.602 euros. Per tant, aquests 1.310 euros de diferència representen aproximadament una cinquena part de la despesa. Traduït a una economia domèstica, suposa més de 100 euros mensuals de diferència mitjana al llarg de l'any únicament per canviar el lloc habitual en el qual es compra.
Això sí, l'estalvi potencial canvia enormement depenent d'on es visqui. A Madrid, on existeix una gran varietat d'establiments i nivells de preus, la diferència entre comprar al supermercat més barat i fer-ho al més car pot arribar als 4.381 euros anuals. A Mieres, per contra, la diferència calculada es redueix fins a 381 euros.
Dani, Family Cash i Alcampo estan entre els més barats
Segons l'estudi, Supermercats Dani torna a situar-se com la cadena més econòmica, seguida entre les opcions amb millors preus per Family Cash, Tifer, Alcampo i Supeco. Entre les cadenes amb implantació nacional, Alcampo torna a destacar, mentre que diversos establiments de Sánchez Romero apareixen en l'extrem contrari de la classificació.
La comparació cobra encara més importància perquè omplir la cistella continua sent car. Els preus analitzats per l'OCU van augmentar un 1,8% respecte a l'estudi anterior, mentre els productes frescos van pujar un 4,7%. El peix es va encarir un 8,6%, la carn un 3,7% i fruites i verdures un 3,5%. Per això, més enllà de buscar ofertes puntuals, l'OCU mostra que escollir correctament el supermercat habitual pot convertir-se en una de les formes més efectives de reduir la despesa domèstica durant tot l'any.
