Les Escoles Bosc formen part d'un moviment global que s'ha desenvolupat a tot el món i que advoca perquè el contacte amb la naturalesa és la millor via de coneixement per als nens. És cert que no és un projecte nou, de fet ja als anys 50 la pedagoga Ella Flautau va crear un dels primers centres definits com a tal a Dinamarca que anys més tard es van estendre per Alemanya i després la resta d'Europa, els Estats Units i Àsia.

A Catalunya hi ha un exemple anterior que ja rescatava aquesta idea, l'escola de Montjuïc a Barcelona, una institució pedagògica creada a començaments del segle XX i inspirada en els moviments pedagògics republicans, que apostava perquè la majoria de les classes es feien a l'aire lliure, i l'expressió corporal i la música tenien un paper bastant important.

Com són les Escoles Bosc

La idea és que les activitats es realitzin a l'aire lliure i amb materials naturals, encara que després es compleixin objectius marcats pel currículum oficial de cada Estat. En alguns casos, moltes d'aquestes escoles estan creades en cabanes que s'utilitzen com una espècie de refugi, perquè es considera que l'aula és la pròpia naturalesa.

Les escoles creades sota aquests principis, generalment desenvolupen activitats diàries com a passejos o petites excursions per la naturalesa i busquen que el que allà poden trobar, com els arbres, les pedres, els animals o la mateixa terra, serveixin com a recursos educatius per desenvolupar-se i créixer en harmonia amb l'entorn que els envolta sense necessitat de comptar en la majoria dels casos amb llibres de text.

Compañeros d'escola en el bosc / Unsplash
Companys d'escola en el bosc / Unsplash

Són centres, especialment en els primers anys, que solen fomentar el joc lliure i l'autonomia entre els nens i nenes, amb l'objectiu que siguin ells els que gestionin els seus propis reptes i vagin desenvolupant el grau de dificultat que poden i volen superar. Són classes en les quals es busca una diversitat més gran, barrejant diverses edats en una mateixa classe, per exemple, igual com ocorre amb altres metodologies com el mètode Montessori.

A nivell internacional, un dels promotors més grans de les Escoles Bosc és el consultor de la UNESCO Peter Higgins, conseller dels governs escocès i britànic, i pertanyent a la Moray House School of Education de la Universitat d'Edimburg. Com ell mateix ha assegurat, "tenint tanta evidència sobre els beneficis de l'educació a l'aire lliure, cal preguntar-se, per què segueixen els nens tancats a l'aula?". Aquest expert dirigeix diversos programes a tot el món que advoca per implantar com una necessitat bàsica el que durant l'etapa infantil i primària bona part de les classes es desenvolupin en contacte directe amb la naturalesa.