Yamaha i Honda són els últims en desídia. De moment, no són aquells equips que una vegada van regnar i van imposar la seva hegemonia amb grans pilots a les seves files. Són molts els grans protagonistes que han passat per alguna de les dues firmes, i fins i tot per les dues, però si pensem a les marques japoneses a tots ens ve al cap Valentino Rossi i Marc Márquez. Ara, corren nous temps, per als d'Iwata i per als de l'ala daurada, ja que s'estan sumits en una crisi de la qual de moment no han sabut sortir.

Fruit d'això, els seus pilots han sortit (Marc Márquez d'Honda) o volen sortir (Fabio Quartararo de Yamaha). Les concessions, introduïdes per Dorna aquesta mateixa temporada per provar de tancar la bretxa que hi ha, sobretot, entre els nipons i el domini de Ducati, haurien de suposar un impuls que, de moment, no s'ha fet efectiu. Si bé és cert que aquest tipus d'ajuts haurien de donar mostres del seu rendiment a mitjans de temporada, en el dia d'avui, tant Yamaha com Honda segueixen molt lluny dels de Borgo Panigale.

Marc Márquez i Valentino Rossi durant una roda de premsa / Foto: Europa Press
Marc Márquez i Valentino Rossi durant una roda de premsa / Foto: Europa Press

Yamaha i Aprilia esperen que funcionin les concessions...

Mentre proven de desenvolupar les seves motos per tornar a ser les que eren, i esperen que funcionin les concessions, ambdues marques ja tracen els seus respectius plans a seguir per continuar fent passos cap endavant. La sortida de Márquez, cantada, d'altra banda, va caure com una galleda d'aigua freda, i la continuïtat de Joan Mir i el fitxatge de Luca Marini tampoc no han canviat les coses, principalment perquè a Honda no han avançat, o ho han fet molt més lents que la resta dels seus rivals.

A Yamaha, si fa no fa el mateix. Fabio Quartararo, campió del món el 2021 amb els d'Iwata, s'ha fartat de les promeses incomplertes, i tot apunta que partirà rumb a Aprilia. En aquest sentit, i conscients d'una possible desbandada, les dues marques japoneses tenen en el punt de mira a una de les grans revelacions del Mundial de MotoGP. Necessitades d'un nou líder que torni a insuflar de moral a l'equip i a l'afició, Yamaha i Honda tenen un objectiu comú, reclutar el nou Valentino Rossi.

Pedro Acosta celebrant el podi en Portimao / Foto: Europa Press
Pedro Acosta celebrant el podi en Portimao / Foto: Europa Press

... mentre busquen el nou Valentino

I aquest pilot no és cap altre que Pedro Acosta. Amb 19 anys, i en el seu segon Gran Premi a la categoria reina, el murcià va aconseguir el seu primer podi amb els 'grans'. Va ser a Portimao on va aprofitar les caigudes de Bagnaia, Márquez o Viñales, a més de superar els seus companys de factoria, KTM, per obtenir un meritori tercer lloc. La barra i desimboltura del tauró de Mazarrón ha despertat l'atenció de Yamaha i Honda, conscients que amb el seu carisma i el seu gran pilotatge podria convertir-se en un emblema de la marca.

Tanmateix, sembla complicat que KTM deixi a escapar a la gran perla de la graella. De moment, segueix a l'equip satèl·lit dels austríacs, el GasGas, però amb la mateixa moto que els pilots oficials. No obstant això, veient el rendiment d'Acosta sobre la seva muntura, no seria estrany que el 2025 fes el salt a la fàbrica oficial, deixant Yamaha i Honda sense opcions de reclutar-lo.