Yamaha ha passat de ser un dels grans equips de la graella a ser els grans oblidats. Juntament amb la seva 'germana' japonesa, Honda, els d'Iwata han caigut en l'oblit després de ser incapaços de desenvolupar les seves M1, amb seriosos problemes per ser a les zones davanteres de la seva classificació. O, almenys, ho fan de manera molt més lenta que la resta de firmes europees que, a causa de la seva proximitat amb les fàbriques, poden actuar amb més celeritat a l'hora de millorar les seves muntures.

Sigui com fora, la marca nipona està lluny de ser aquella que va encimbellar Valentino Rossi, i que va permetre a l'italià convertir-se en una autèntica llegenda. De fet, il dottore, va deixar tan grat record amb l'escuderia blava, que té un contracte com a ambaixador de Yamaha. Ara, i en espera de les concessions, els d'Iwata continuen buscant donar amb la tecla perfecta per tornar a situar a les seves muntures on per història els pertany i, de passada, evitar que tot un campió del món com Fabio Quartararo pegui la fugida.

Valentino Rossi, durant una roda de premsa / Foto: Europa Press
Valentino Rossi, durant una roda de premsa / Foto: Europa Press

Yamaha demana ajuda a Rossi per sortir de la crisi

Un dels factors per entendre la crisi de Yamaha és l'absència d'un equip satèl·lit. Els japonesos són els únics que no compten amb cap altre parell de motos a la graella, la qual cosa dificulta el desenvolupament de les seves muntures. Amb 5 grans fabricants a la graella de MotoGP, són 11 els equips que hi ha en total, la qual cosa vol dir que, en cas d'existir un equilibri, cadascuna de les fàbriques tindria, com a mínim, quatre muntures en la pista. Tanmateix, els d'Iwata no han estat capaços de trobar un equip privat, sent Ducati qui té una gran quota de màquines en el circuit.

Els de Borgo Panigale, comptant les de la firma oficial, disposen de fins a vuit muntures, la resta només en tenen quatre i, com dèiem, en el cas de Yamaha, cap. Un fet que suposa un desavantatge per a l'equip de Lin Jarvis, director executiu de la firma nipona. Com no pot ser de cap altra manera, els d'Iwata, davant d'aquesta situació, consideren essencial comptar amb dues motos més sobre el circuit, que els ajudin a desenvolupar les M1 de la millor forma possible, i així reduir la bretxa.

Lin Yarvis amb gest d'aprovació en el GP d'Índia / Foto: Europa Press
Lin Jarvis amb gest d'aprovació en el GP d'Índia / Foto: Europa Press

Yamaha estima el VR46 com a equip satèl·lit

En aquest sentit, i en un tema sobre el qual s'ha parlat llargament, des de Yamaha han recorregut a l'ajuda del seu emblema, Valentino Rossi, perquè els permeti tornar a la senda del triomf. El '46' és el propietari d'una de les firmes privades de la graella, el Pertamina Enduro VR46, i els japonesos han recorregut a ell perquè canviï d'equip. Actualment, l'italià forma part de la 'brigada' de Ducati, però el seu contracte amb els de Borgo Panigale expira a finals de la present temporada, i s'ha convertit en el favorit per llançar-li un cable al seu antic equip.

El portal SpeedWeek així ho ha afirmat, però queda per saber l'opinió d'il dottore. No està clar que ni ell, ni els seus pilots, Marco Bezzecchi i Fabio DiGiannantonio, ambdós de l'escola Ducati, acceptin passar de tenir la millor moto de la graella a haver de desenvolupar una muntura que, al costat de l'Honda, és la pitjor de la categoria.