L'organització dels Jocs Olímpics de París 2024 s'ha disculpat públicament aquest diumenge per qualsevol ofensa causada per les representacions fetes durant la cerimònia d'obertura dels jocs de divendres passat. Una escena de la inauguració, en què un grup de drag queens parodiava l'escena representada al Sant Sopar de Leonardo da Vinci va rebre importants crítiques per part de sectors conservadors i de la mateixa Església catòlica. Preguntada per aquesta qüestió, la directora de comunicació del comitè organitzador de París 2024, Anne Descamps, ha dit que "mai no hi va haver intenció de mostrar una falta de respecte a cap grup religiós", però, amb tot, ha demanat perdó a les persones que s'hagin pogut sentir ofeses. Aquest diumenge, en una conferència de premsa, ha assenyalat que Thomas Jolly, el dramaturg francès i director de la cerimònia, buscava "celebrar la tolerància comunitària", objectiu que Descamps considera que "va aconseguir". El Comitè Olímpic Internacional ha celebrat "l'aclariment" ofert per l'organització.
The IOC has taken note of and welcomes the clarification given by the Paris 2024 Organising Committee regarding the Opening Ceremony. pic.twitter.com/kEB9zyw3Ue
— IOC MEDIA (@iocmedia) July 28, 2024
L'escena polèmica
L'escena polèmica duia com a títol "Festivitat", i era una paròdia evident de la darrera celebració de Jesús amb els seus apòstols abans de la crucifixió, en aquest cas, substituïts per drag queens, una model trans i el cantant Philippe Katerine, que apareixia dins d'una safata d'un banquet gairebé nu i pintat de blau, amb alguns atributs inspirats en Dionisos, el déu grec del vi i la festa. L'actuació buscava enviar un missatge de tolerància i denunciar "l'absurditat" de la violència entre la humanitat.
Les reaccions a l'escena no es van fer esperar. A França van ser molt crítiques veus conservadores i d'extrema dreta, que van qualificar-la de "propaganda woke" i "cristianofòbia". La Conferència Episcopal va reconèixer que la cerimònia havia ofert "meravellosos moments de bellesa, d'alegria, rics en emocions i universalment saludats", però alhora va lamentar "profundament" que inclogués "escenes de burla i mofa del cristianisme". En la mateixa línia, els bisbes francesos van enviar un missatge a "tots els cristians de tots els continents ferits per la desmesura i la provocació de certes escenes", i van lamentar que la festa olímpica "hauria d'estar per sobre dels prejudicis dels artistes".
L'esquerra també ho critica
Alguns sectors de l'esquerra francesa també han criticat les representacions fetes durant la cerimònia d'obertura dels jocs que parodiava el 'Sant Sopar'.
"No em va agradar la burla de l'Últim Sopar cristià, l'últim àpat de Crist i els seus deixebles. Per descomptat, no entro a la crítica de la “blasfèmia”. Això no afecta tothom. Però pregunto: per què arriscar-se a ferir els creients? Fins i tot quan siguem anticlericals! Aquella nit estàvem parlant amb el món", ha descrit en una publicació a la seva web el líder del Nou Front Popular, Jean-Luc Mélenchon.
🔴📝 J’ai aimé ou bien je n’ai pas aimé ?
— Jean-Luc Mélenchon (@JLMelenchon) July 27, 2024
Retrouvez ma nouvelle note de blog à découvrir et partager. https://t.co/9KVG8rISc0