El futbol francès està ficat en un embolic del qual no es vaticina una clara solució. Els drets televisius tenen en entredit el futur de Ligue One perquè, mentre que el PSG té l'esquena coberta amb el suport del Qatar, la resta de clubs, tret d'Olympique de Lió i Olympique de Marsella, són pràcticament dependents d'aquesta font d'ingressos.
Amb les renegociacions contractuals entre la Lliga Francesa (LFP) i els diferents difusors televisius, l'entitat parisenca no deixa de ser el club que més diners deixa d'ingressar, però, quant a percentatges, és dels que menys es veu afectat. Tant el PSG com l'Olympique de Marsella s'estima que perdrien entre un 20% i 35% dels seus ingressos si deixessin de comptar amb els ingressos televisius. Sigui com sigui, la sagnia es dispara a mesura que es mira els comptes de clubs més petits. Rennes i Nantes perdrien entorn d'un 40% del seu pressupost, però el Mònaco, sense anar més lluny, perdria pràcticament el 50%.

La Covid-19 i Mediapro, l'origen de tot
A França, la manca de referents audiovisuals té a veure amb la caiguda dels ingressos de les principals entitats pel que fa a drets televisius, però el cert és que el detonant de tot aquest fenomen té origen en el trencament del contracte que unia Mediapro i la LFP l'any 2020. L'empresa catalana va comprometre's a pagar 1.153 milions d'euros per temporada entre 2020 i 2024, però, al·legant en els efectes de la pandèmia de la Covid-19 sobre el negoci, Mediapro va marxar del futbol francès.
Arribat aquest moment, la LFP va haver de buscar amb urgència un canal retransmissor per a les campanyes compreses entre 2021 i 2024 i va ser Amazon qui li va allargar la mà. La companyia estatunidenca es va comprometre a pagar 250 milions d'euros per curs per retransmetre el 80 % dels partits, a banda d'aportar 332 milions d'euros més per any per l'acord que havia assolit amb BeIn Sports per cedir els dos partits més interessants de la jornada. En total, 582 milions d'euros d'ingressos televisius a repartir entre els clubs, que ja suposava una caiguda del 45%.

Sigui com sigui, la cosa ha anat a pitjor per a aquesta temporada. Amb la sortida de Mediapro de la competició, Canal+ va fer el mateix i els drets televisius van acabar en mans de DAZN I BeIn Sports, a raó d'un nou 11% menys d'ingressos totals. I tot i que l'acord total ja significa un 56% d'ingressos menys en comparació amb el que aportava Mediapro, DAZN va arribar a negar-se a pagar un dels trams acordats en considerar que la LFP no va complir la seva part de lluitar contra la pirateria. Finalment, però, DAZN va acabar pagant, això sí, previ pas pels tribunals.
La davallada de la qual no s'endevina el final
El panorama al futbol francès és terrible, però els auguris són encara pitjors. De fet, Pierre Maes autor del llibre 'La ruïna del futbol francès: de la caiguda de Mediapro a la tercera divisió europea. Qui en té la culpa?', coincideix que la davallada no té un fàcil final: "O se segueix amb DAZN renegociant a la baixa; o es crea un canal propi, cosa que és arriscada financerament; o es busca un altre difusor, amb el problema que no hi ha interessats", conclou. L'opció, però, que tot apunta que es durà a terme és la de crear un canal propi on la Federació de Futbol Francesa (FFF) prengui el control total.